جمعه , فروردین 10 1403

زایش سرمشق ایرانی

1 (614 x 784)

گزارش پنجمین گام دوره‌های آموزشی تاریخ اندیشه‌ی ایرانی

زایش سرمشق ایرانی

«زایش سرمشق ایرانی‏» عنوان پنجمین دوره از مجموعه دوره‌های آموزشی تاریخ اندیشه‌ی ایرانی (اسطوره، فلسفه و نظام‌های دانایی) است که در آن به بررسی تاریخ فکر در باورهای آریایی پرداخته می‌شود.

پنجمین گام دوره‌ی آموزشی تاریخ اندیشه‌ی ایرانی ‏با نام «زایش سرمشق ایرانی‏» که توسط مؤسسه خورشید راگا برگزار گردید، شامل چهار نشست با نام‌های «یسنه‌ها و رمزگذاری مفاهیم انتزاعی»، «یشت‌ها و بازسازی اساطیر باستانی»، «اشه، دروج و اخلاق نوین» و «غایت‌شناسی تاریخی و مفهوم فرشگرد» بود.

نخستین نشستِ این دوره در تاریخ يکشنبه 17 شهریورماه 1392و آخرین (چهارمین) نشست آن يکشنبه 7 مهرماه 1392 برگزار گردید.

مضمون اصلی چهار نشستِ این دوره، روند ترکیب و ادغامِ فلسفه‌ی یکتاپرستانه‌ی زرتشتی و آیین‌ها و اساطیر کهن‌ترِ ایران باستان بود. بحث به طور خاص بر چگونگی بازگشت ایزدان آریایی کهن به درون بافت دین زرتشتی اختصاص داشت. در نشست نخست، ساختار مفاهیم انتزاعیِ برآمده از نگرش گاهانی مورد بررسی قرار گرفت و بازتاب مفاهیمی مانند رستاخیز و آیینِ ورِ آخرالزمانی بر ظهور یک فلسفه‌ی تاریخ نوپا بررسی شد. در نشست دوم، شکلِ هندی آیین مهر بر مبنای وداها و پوراناها وارسی شد و تاثیر اندیشه‌های ایرانی و آرای سکاهای مهرپرست بر منابع هندی مورد تحلیل قرار گرفت. در نشست سوم، آیین مهر بر مبنای مهریشت بررسی شد و کارِ تحلیل این جریان فکری در دوران‌های بعدی و حوزه‌ی ایران غربی و آناتولی به دوره‌های بعدی واگذاشته شد. در چهارمین نشست، شاخص‌ها و محورهای مفهومی‌ای که تحول ادیان باستانی چندخدایی به یکتاپرستی زرتشتی را نتیجه داد و چگونگی ظهور یک نگرش فلسفی در این میان مورد تحلیل قرار گرفت.

همچنین ببینید

روزه تکامل

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – فروردین ۱۴۰۳)

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – فروردین ۱۴۰۳) دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی ۱) دوره‌ی سوسیوبیولوژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *