دوشنبه , مرداد 1 1403

نشست ” ارتش در جنگ ایران-عراق: سال نخست” برگزار شد

نشست حلقه‌ی اندیشه‌ی انجمن زُروان با موضوع «جنگ ایران-عراق: تحلیل سال نخست»  از ساعت ۱۶ تا ۲۰ عصرگاه آدینه هفتم مهر ماه در تالار همایشهای آرشیو ملی برگزار شد. انجمن فرهنگی زُروان از هفت سال پیش اقدام به برگزاری نشستهای ماهانه‌ای با محوریت فرهنگ و تمدن و هویت ایرانی کرده است که این نشست هم بخشی از آن مجموعه محسوب می‌شد. درست یک سال پیش نشست حلقه‌ی اندیشه به ساعتِ آغازین جنگ تحمیلی اختصاص یافته بود و نشست آدینه‌ی گذشته به تحلیل سالهای نخست جنگ می‌پرداخت.

در این نشست امیر سرتیپ مسعود بختیاری، امیر سرتیپ نصرت‌الله معین وزیری، دریادار هوشنگ صمدی و دکتر شروین وکیلی درباره‌ی شرایط داخلی و خارجی حاکم بر دو سال آغازین جنگ سخن گفتند. امیر سرتیپ بختیاری بر شرایط حاکم بر نهادها و وضعیت ارتش، وزارت امور خارجه و سازمان امنیت کشور تاکید کردند و آغاز و سیر تحول جنگ را در بافت پیشینه‌ی روابط ایران و عراق تحلیل کردند. امیر سرتیپ معین وزیری بر تاکتیک جنگ تمرکز کردند و ساختار عملیاتهای اصلی تک و پاتک تا پس از بیرون راندن عراقیان از خرمشهر را شرح دادند. دکتر شروین وکیلی هم شکل‌گیری و گسترش درگیری‌ها را از چشم‌اندازی سیستمی در بافت جنگ سرد تحلیل کردند و تحول رویارویی قدرتهای جهانی، غلبه‌ی تدریجی قدرت اقتصادی و فناورانه‌ی بلوک غرب بر شرق و جبران نظامی آن از سوی بلوک شرق را در مقام زمینه‌ی تاریخی تداوم این جنگ بر شمردند و دلایل همگرایی دو ابرقدرت در حمایت از عراق را مورد پرسش قرار دادند. امیر دریادار صمدی هم بر آمادگی‌های پیش از آغاز جنگ و ساختار دفاع ملی در برابر حمله‌ی بعثی‌ها تمرکز کردند.

در نیمه‌ی دوم نشست برنامه با بحث میان سخنرانان و پرسش و پاسخ با حاضران ادامه یافت. در این بخش دکتر غلامرضا خاکی و دکتر مهدی تدینی سخن گفتند و بحث بر سر دلایل ادامه‌ی جنگ پس از سال ۱۳۶۱ بود و درجه‌ی غافلگیر شدن یا نشدن ارتش در آغازگاه جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین ببینید

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی اردیبهشت ۱۴۰۳

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – امرداد ۱۴۰۳)

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – امرداد ۱۴۰۳) دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی ۱) دوره‌ی سوسیوبیولوژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *