چهارشنبه , مرداد 3 1403

گیلگمش، آداپا، مراسم تطهیر و درمان کاهنانه

نشست سوم از گام نخست «تاریخ اندیشه ایرانی» به استادی دکتر شروین وکیلی برگزار شد. در این نشست سه اسطوره‌ی سومری و روایت‌های دیرآمدترِ اکدی‌شان مورد بررسی قرار گرفت.

نخست، گیگلمش بررسی شد و ارتباط این شخصیت اساطیری با بافت سیاسی دولتشهرهای کهن سومری مورد تحلیل قرار گرفت. چند عنصر مفهومی در این اسطوره وارسی شد که عبارتند از پیوند میان طبیعتِ وحشی و تمدن شهری (پیوند انکیدو و گیلگمش)، نقش نیروی زنانه در روند متمدن‌شدن انکیدو، اندرکنش گیلگمش و ایزدان، به خصوص اینانا/ ایشتار، و در نهایت چالش اصلی گیلگمش که غلبه بر مرگ است و شباهت آن با روایت‌های بعدی. در همین میان اسطوره‌ی توفان سومری و شخصیت اوتناپیش‌تیم/ زیوسودرا نیز مورد اشاره واقع شد.

دومین روایتی که بررسی شد، اسطوره‌ی «آداپا» و «باد جنوب» بود که باز به مضمون میرا بودن انسان بازمی‌گشت. سومین اسطوره، متن «لودلول بعل نمقی» بود که داستان ایوب سومری را روایت می‌کرد و به جای مرگ بر مفهوم رنج متمرکز بود. بخشی از متن اکدی این اسطوره مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفت.

اندرکنش میان مردمان و ایزدان شخصی‌شان و شیوه‌ی کنار آمدن‌شان با رخدادهایی مانند بیماری و فقر و فجایع طبیعی بررسی شد و در نهایت درباره‌ی مراسم تطهیر و درمانگری کاهنانه‌ی میانرودان باستان شرحی ارائه شد.

همچنین ببینید

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی اردیبهشت ۱۴۰۳

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – امرداد ۱۴۰۳)

دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی(در زمان – امرداد ۱۴۰۳) دوره‌ی تکامل و عصب‌شناسی ۱) دوره‌ی سوسیوبیولوژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *