پنجشنبه , آذر 22 1403

نخست: مجسمه‌‌ها

نخست: مجسمه‌‌ها

چنان که دیدیم،‌‌ یکی از کهنترین نمودهای هنر در عصر نوسنگی که تا به امروز باقی مانده، مجسمه‌‌سازی است. خوب است از همین جا به بحث وارد شویم و به تبارنامه‌‌ی مجسمه‌‌های ایلامی-سومری بنگریم. چنان که در سبکهای هنری پیشین هم دیدیم، یکی از گرانیگاه‌‌های مهم هنر مجسمه‌‌سازی به ساخت پیکرک‌‌ها یا مجسمه‌‌هایی از بدن زنانه مربوط می‌‌شود. پیشتر در گوبک‌‌لی‌‌تپه نمونه‌‌هایی از این هنر را دیدیم و در جلد پیشین این پژوهش به طور مفصل درباره‌‌ی پیکرک‌‌های ننه که خاستگاه این سبک هنری هستند بحث کردیم.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-6000 Çatalhöyük, Turkey, 6300-6000 BC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-6000 0edaecbb1a1a77f74be7fae34bbfa88c.jpgچاتال هویوک، آناتولی، ۶۳۰۰-۶۰۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-5500 Halaf 6th millennium BC.jpgتل حلف، میانرودان، هزاره‌‌ی ششم پ.م

در حوزه‌‌ی ایلام-سومر مهمترین نکته آن است که پیوستگی چشمگیری میان این سبک با هنر آغازین آناتولی نمایان است. چنان که پیکرک‌‌های زنانه‌‌ی چاتال هویوک که در اواخر هزاره‌‌ی هفتم و طی هزاره‌‌ی ششم پ.م ساخته شده و ادامه‌‌ی مستقیم هنر گوبک‌‌لی‌‌ تپه است، در هزاره‌‌ی ششم و پنجم پ.م تقریبا به همان شکل و یا با انتزاع بیشتر به فرهنگ حلف نیز دیده می‌‌شود. در مراکز استقراری ایران مرکزی نیز همزمان با چاتال هویوک و حتا مقدم بر آن پیکرک‌‌های مشابهی را می‌‌بینیم که از نظر پرداخت هنری و سطح انتزاع کیفیت چشمگیری دارند و در میان‌‌شان ننه‌‌ی سراب (مشهور به ونوس سراب) که احتمالا در میانه‌‌ی هزاره‌‌ی هفتم پ.م ساخته شده، شهرت بیشتری دارد.

سبک هنری ساخت این پیکرک‌‌ها کمابیش یکسان است: تاکید بر پستانها و شکم و رانهای بزرگ و دستانی نمادین و نادقیق ترسیم شده، که اغلب پستانها را در دست گرفته‌‌اند. همچنین بی‌‌توجهی به سر و صورت و دراز بودن گردن و تاکید بر نمایش چشم در نمونه‌‌های دیرآیندتر نمودهایی است که این آثار را به پیکرک‌‌های چشم شبیه می‌‌سازد. نهادن دست بر شکم یا گرفتن پستانها با دستان چنان که گفتیم احتمالا تاکید بر نیروی زاینده‌‌ و خوراک دهنده‌‌ی زنانه بوده است.

http://users.stlcc.edu/mfuller/turkey2012/n039nudeFigurineBackSm.jpg

http://users.stlcc.edu/mfuller/turkey2012/n037seatedNudeSideSm.jpgپیکره‌‌ی سفالی ایزدبانو، چاتال هویوک، حدود ۵۸۰۰ پ.م

http://users.stlcc.edu/mfuller/turkey2012/n031headlessFigurineSm.jpg http://users.stlcc.edu/mfuller/turkey2012/n030figurineSm.jpg http://users.stlcc.edu/mfuller/turkey2012/n032figurinePaintedLegsSm.jpgننه‌‌های چاتال هویوک، (نمونه‌‌ی دست پایینی از سفال نقاشی شده)، حدود ۵۸۰۰ پ.م

 

G:\pix\-5800 چاتالseated young god found in shrine E VI. Measures 21.5 cm in height..jpg

G:\pix\-5800 چاتال marble kneeling goddess Shrine VI.A.25; 17 cm in height.jpg

G:\pix\-5800 Alabaster standing goddess storeroom of Shrine E.IV.4.jpgننه‌‌های چاتال هویوک، حدود ۵۸۰۰ پ.م

در میان قدیمی‌‌ترین آثار بازمانده از این پیکرهای زنانه تندیس مادرخدای نشسته بر اورنگ که در چاتال هویک یافت شده جای توجه بسیار دارد. این تندیس از سفال پخته شده ساخته شده و قدمتش به ۵۸۰۰ پ.م باز می‌‌گردد. نمونه‌‌ای که در همه‌‌ جا تصویرش انتشار یافته، در واقع دقیق نیست و تحریف بزرگی در آن راه یافته است. چون وقتی جیمز مِلارت در سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱.م) آن را در چاتال هویوک پیدا کرد، سر و دست راستش از بین رفته بود و آنچه امروز در این بخش از تندیس می‌‌بینیم افزوده‌‌هایی جدید هستند که به شکلی غیراصولی با رنگی متمایز بازنموده نشده‌‌اند و اغلب با بخشی از اثر اصلی اشتباه گرفته می‌‌شوند.

این پیکر سفالی در شکل اصلی‌‌اش (بدون سر) ۵/۱۶ سانتی‌‌متر بلندا داشته و بر دو سوی اورنگش پلنگهایی نشسته‌‌اند. اهمیت این نقش‌‌مایه در آن است که تقریبا به همین شکل تا شش هزار بعد در همان منطقه بازتولید می‌‌شود. مشهورترین نسخه‌‌ی این آثار در دوران تاریخی به ایزدبانوی کوبِلِه‌‌ی فریگی –لودیایی یا کوبابا- کوبالای هوری مربوط می‌‌شوند که دقیقا در همین منطقه و در مرکز و جنوب آناتولی پرستیده می‌‌شده و به صورت زنی نشسته بر اورنگی شیرنشان یا زنی ایستاده بر پشت شیری بازنموده می‌‌شده است. این البته نماد مشهور آناهیتای آریایی هم هست و اینها همه احتمالا در ابتدای دوران هخامنشی با هم ترکیب شده و به یک ایزدبانوی عام نماینده‌‌ی مادری و باروری تبدیل شده‌‌اند. البته بر خلاف تصور مشهور، گواهی بر پرستش ایزدبانو در چاتال هویوک یافت نشده و از بیش از دو هزار پیکرک یافت شده در آنجا، تنها حدود ۵٪ به زنان تعلق دارند و اغلب جانوری هستند.

در همین میدان پیکرک‌‌های سفالی کوچک دیگری داریم که پرداختی ساده‌‌تر دارند و همه‌‌ی این ویژگی‌‌ها را در پیکرک‌‌هایی تخت نشان می‌‌دهند که تمایلی دارند تا دوبعدی بازنموده شوند. در اینجا هم تاکید بر موی بافته شده و بلند، چشمهای درشت واغراق‌‌آمیز، گردن دراز و گردنبند نمایان ویژگی‌‌هایی است که عناصر پیکرک‌‌های چشم نگار را به یاد می‌‌آورد. نکته‌‌ی مهم درباره‌‌ی این پیکرک‌‌ها آن است که ساخته شدن‌‌شان به قلمرو ایلام و سومر یا ایران غربی محدود نیست و دقیقا با همین قالب در سراسر پهنه‌‌ی ایران زمین نمونه‌‌هایش را می‌‌بینیم.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 Mesopotamia, 2400-2250 BC.jpgمیانرودان، ۲۴۰۰-۲۲۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-5500 VI milenio AC, Bagdag.JPGبغداد، هزاره‌‌ی ششم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-5000 De Sha´ar Hagolan n.JPGشاعار جولان، فلسطین، آخر هزاره‌‌ی ششم پ.م

پیکرک ننه از تپه سراب، هزاره‌‌ی هفتم پ.م

 

https://el-libertario.webnode.es/_files/200005589-d7084d8041/Mesopotamia;%205200%20AC.JPG

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 Mesopotamia, 2000-1800 BC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 Akkadian female figurines, ca. 2334-2147 BC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 Central Mesopotamia, possibly Eshnunna 2000-1800 BC.jpgپیکرک‌‌های زنان سومری(به ترتیب از بالا به پایین): ۳۲۰۰ پ.م ؛ حدود ۲۰۰۰ پ.م ؛ حدود ۲۳۰۰ پ.م ؛ و اوایل هزاره‌‌ی دوم پ.م از اشنونه

در گفتارهای بعدی نمونه‌‌هایی با همین ریخت را خواهیم دید که در ایران شرقی و منطقه‌‌ی بلوچستان و سیستان و دره‌‌ی سند ساخته شده‌‌اند. احتمالا خاستگاه این سبک هنری هم همان جا بوده باشد. یعنی در ساخت آثاری به نسبت ساده مثل پیکرک‌‌های زنانه‌‌ی سفالی و سنگی هم از ابتدای کار با آمیختگی چشمگیری در سبکها و وامگیری‌‌هایی پردامنه در مقیاس کل ایران زمین سر و کار داریم و این در کنار تداوم چند هزار ساله‌‌ی سبکهای محلی مثل پیکرک‌‌های چشم نگار قرار می‌‌گیرد.

https://el-libertario.webnode.es/_files/200008513-e55a5e7a9e/Nammu%20con%20Enki,%20rept%20N1.JPG

https://el-libertario.webnode.es/_files/200008514-b5feeb7f25/de%20Ubaid,%20NIU%201.JPG

https://el-libertario.webnode.es/_files/200008515-3d7b73f396/de%20Ubaid,%20NIU%202.JPG

https://el-libertario.webnode.es/_files/200008516-428a2447c9/Ubaid,%20Sumeria%20NU%201;%204000%20AC.JPGپیکرکهای سفالی نامو و فرزندش انکی، فرهنگ عبید، اوایل هزاره‌‌ی چهارم پ.م

از همین بدنه‌‌ی باستانیِ ساخت پیکرک‌‌های زنانه است که شاخه‌‌ی تناور و مهمی می‌‌روید و سبکی هنری را شکل می‌‌دهد که در آن زنان به شکلی طبیعت‌‌گرا و اغلب در قالب تندیسهایی سنگی بازنموده می‌‌شوند. این سبک در اواخر هزاره‌‌ی چهارم پ.م به طور همزمان در ایلام و میانرودان پدیدار می‌‌شود و طی هزاره‌‌ی سوم پ.م در این منطقه شکوفا می‌‌گردد. شکل غالب در این هنر زنان را نشسته بر اورنگی نشان می‌‌دهد و بنابراین بازنمایی‌‌هایی دینی از ایزدبانوان محلی است. زنان اغلب جامه‌‌ای بلند و دامنی سنگین از الیاف گیاهی بر تن دارند و موهایشان همیشه بسته است و گاهی کلاه یا سرپوشی هم بر سر دارند. این زنان معمولا در یک دست جامی را گرفته‌‌اند و در بسیاری از نمونه‌‌ها لبخند می‌‌زنند. در سراسر پهنه‌‌ی ایران زمین شباهت ساختاری و سبکی در ساخت این تندیسها چشمگیر است و قدیمی‌‌ترین نمونه‌‌هایش در شبکه‌‌ی ایلام-سومر نمایان می‌‌شود اما شماری چشمگیر از آنها با هزار سال فاصله در مرو و بلخ و خوارزم ساخته می‌‌شوند.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\110px-Statue_Narundi_Louvre_Sb54-Sb6617.jpgبت ایزدبانوی ناروندی، ایلام، ۲۱۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 سومر.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 c. 2800-2550 BCThe statuette is made of Alabaster.jpgپیکرک مرمرین بانوی نشسته، اور، اوایل هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1800 Mesopotamian_female_deity_seating_on_a_chair,_Old-Babylonian_fired_clay_plaque_from_Ur,_Iraq.jpgپیکرک ایزدبانو از اور، اوایل هزاره‌‌ی دوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Mari, Upper Mesopotamia, Praying Queen, ca 2470 BC.jpgپیکرک ایزدبانو از ماری در سومر، ۲۴۷۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 بلخی.jpgپیکرک ایزدبانو از بلخ (۲۰۰۰ پ.م) 

G:\pix\-5800 schist couple embracing (left side) and Mother & Child (right side). 6000 to 5500 BC. shrine VI.A.30 11.5 cm in height.jpg

G:\pix\-5800 blue limestone goddess seated upon leopard; carresses head left) Hunting Shrine E VI; 11 cm. in heigh.jpg ایزدبانوی نشسته بر پلنگ و خانواده‌‌ی خفته، چاتال هویوک ۵۷۰۰ پ.م

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 elamite goddess.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 Iran, Susa, Female divinity.jpg

https://4.bp.blogspot.com/-dB77-kD2H-0/VSI5Ex90s_I/AAAAAAAABNQ/o7iIEk7Z3Z8/s1600/9d6904f1d55407e1ffff8fc7ffffe41e.jpgمجسمه‌‌ی زن از میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م(به ترتیب از بالا به پایین): ایلام ؛ بابل ؛ ماری

علاوه بر مجسمه‌‌ی ایزدبانوی نشسته که مضمونی عام و محبوب در هزاره‌‌ی سوم پ.م در سراسر ایران زمین است، بازنمایی بسیار دیرینه‌‌ی زنانی که پستان خود را در دست گرفته‌‌اند نیز در هزاره‌‌ی سوم و دوم پ.م دوام می‌‌یابد و به ویژه در ایلام و سومر به اوجی هنری دست می‌‌یابد. این بار زنان در حالتی واقع‌‌گرا مجسم شده‌‌اند و از آن ساده‌‌سازی و انتزاعی که در پیکرک‌‌های ننه می‌‌دیدیم نشانی دیده نمی‌‌شود. با این همه همچنان بر بازوها و رانهای فربه و پستانها تاکیدی دیده می‌‌شود.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 Elamite_350px.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 Babylonian Goddess Ashtarte Ishtar Statue 2000 BC.jpgپیکرک‌های ایلامی یا بابلی اوایل هزاره‌‌ی دوم پ.م

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 Goddess of Fertility - Susa, Iran. 2nd millennium BC.jpg

پیکرک‌های ایلامی زن از میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1800 ISHTAR-ASTARTÉ 1900 BC - 1600 BC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1800 Susa, Elam Middle Elamite.jpg

پیکرک‌‌های زنان از اوایل هزاره‌‌ی دوم پ.م(به ترتیب از بالا به پایین): میانرودان، شوش، ایلام

جالب آن که هرچند در ایلام نمونه‌‌هایی با تاکید اغراق‌‌آمیز بر اندازه‌‌ی پستان یافت شده، در کل این سبک به نشان دادن پستانهایی کوچک و باسن و رانی بسیار عظیم گرایش پیدا کرده است. تاکید بر موهای آراسته و گردنبند همچنان در این مجسمه‌‌ها دیده می‌‌شود، اما عناصر شاخص در معبد چشم یعنی گردن دراز و چشمان بسیار بزرگ و غفلت از جزئیات چهره‌‌ کنار گذاشته شده و با چهره‌‌ای واقع‌‌گرا سر و کار داریم که با ظرافت تراشیده شده است.

https://i.pinimg.com/originals/df/65/7d/df657dca7c769ad7888df6d484ff85ae.jpgاور، قرن نوزدهم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2700 Sumerian woman National Museum Iraq.jpgاور، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2750 Khafaje 2750 B.C. woman.jpg خفجه، ۲۷۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2400 Gypsum Female Figure from Nintu Temple VII.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2400 Gypsum statue of a Sumerian woman c. 2400 BCE.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2600 Mesopotamia, Nippur..jpgزنان کاهن سومری از سنگ گچ، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م(به ترتیب از بالا به پایین): از معبد نین‌‌تو،  لاگاش ، تندیس اوشوم‌‌گال از نیپور، ۲۵۰۰ پ.م

بازنمایی‌‌های بدن زنان گذشته از اینها در میانرودان و ایلام شکل‌‌های دیگری نیز داشته است. چندین پیکره‌‌ی سنگی ایستاده از زنان کاهن داریم که دستان‌‌شان را به علامت احترام در جلوی سینه به هم قفل کرده‌‌اند و موهایشان را از پشت بسته‌‌اند. این نکته جای توجه دارد که اغلب مجسمه‌‌های زنان در ایلام-سومر لبخند به لب دارند در حالی که در مجسمه‌‌های مردان چنین قاعده‌‌ای را نداریم.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2700 WomanBust6.jpg

https://www.ancient.eu/img/r/p/750x750/2235.jpg?v=1485680579

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 Sumerian woman.jpgمجسمه‌‌ی زنان سومری(به ترتیب از بالا به پایین) : نیم‌‌تنه‌‌ی سفالی، ایسین؟، ۲۰۰۰-۱۷۵۰ پ.م ؛  تندیس مرمرین، اور؟، حدود ۲۵۰۰ پ.م ؛ احتمالا لاگاش، حدود ۲۳۰۰ پ.م 

https://i.pinimg.com/originals/70/80/34/708034446c969094e0924a825225cd09.jpgتندیس مرمری بانوی سومری از میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\2140 BCE Limestone, H 22,2 cm AO 4754 Louvre,.jpgزن سومری، ۲۱۴۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 statuette of Urnanshe, from the Ishtar temple at Mari.jpgایزدبانوی اورنانشِه، معبد ایشتار در ماری، ۲۸۰۰ پ.م

مردانه‌‌ی یافته شده در ایلام و سومر نیز از نظر سبک با نمونه‌‌های زنانه همسان هستند و باز در دو سوی رشته کوه زاگرس همانندی کاملی از خود نشان می‌‌دهند. مردان هم مانند زنان اغلب با دستانی در هم چفت شده روبروی سینه بازنموده شده‌‌اند و سبک جامه و بازنمایی صورت و بدنشان با زنان همسان است. اما معمولا ایستاده‌‌اند و نمونه‌‌های نشسته در میانشان به ندرت یافت می‌‌شود. تاکیدی بر مو و ریش فر خورده‌‌شان دیده می‌‌شود و چشمان درشت و ابروهای نمایان‌‌شان یادآور پیکرک‌‌های چشم است. بسیاری از مجسمه‌‌های مردانه از کمر به بالا برهنه هستند و تنها دامنی شبیه به پوشش زنان پایین‌‌تنه‌‌شان را می‌‌پوشاند.

http://susachtb.ir/wp-content/uploads/2015/12/%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%B1%DB%8C-5.jpg

G:\pix\-3500 شوش ۲ آکروپلیس مجسمه-مرمری-4.jpg پیکره‌‌های پیکرک‌‌های مرمر ایلامی،اوایل هزاره‌‌ی سوم پ.م

https://i.pinimg.com/originals/81/fe/08/81fe08150aa1ac3557a0533beea21a8b.jpgتندیس با بلندای ۵/۲۷ سانتی‌‌متر، نیپور، ۲۵۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2700 f32e5e0565863fe01e377d2bbc7d69c5.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2700 Sümer Zigurat.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 Figurillas de Tell es Sauwwan, Mesopotamia.jpgتندیسهایی از اور (بالایی) و تل اسوان (پایینی)

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2700 Eshnunna, Sumer.jpg

https://i.pinimg.com/originals/c7/2f/f7/c72ff7cb2dd56044a5b4f19b40754096.jpgپیکرک‌‌هایی از اشنونه،۲۹۰۰-۲۶۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 da9a9bf8fdc76fbd6dde1681bdf292b3.jpg پیکرک‌‌هایی از  تل اسمر- نیپور، ۲۹۰۰-۲۶۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 سومری.jpg

https://i.pinimg.com/originals/27/20/9e/27209ebdb70976d101149dd560c435de.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 Sumerian, 3000 - 2500 BC Found in the ancient temple of Khafaje,.jpgپیکره‌‌‌‌های سومری، اوایل هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 MesoArt1.jpgتندیس اِبیل‌‌ایل، حاکم ماری، ۲۴۰۰ پ.م

https://i.pinimg.com/originals/0d/40/55/0d4055fd64ad462691957db6300bf8cf.jpgتندیس اِئاناتوم، انسی لاگاش، ۲۶۰۰پ.م

https://i.pinimg.com/originals/27/05/02/270502b5afbf64efa3b4b8b4a1f8d37d.jpgمجسمه سنگ گچ با بلندای ۵/۷۳ سانتی‌‌متر، خفجه، ۲۶۰۰ پ.م 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2600 KNEELING FIGURE BOUND WITH SERPENTS Circa 2600 BC-Circa 2400 BC Early Dynastic Sumerian.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Sumerian Statue - 2500 BC.jpgدو تندیس سومری، حدود ۲۳۰۰ پ.م

https://i.pinimg.com/originals/4f/30/47/4f3047d7ca7c996ed3c6d9cdf231510b.jpg

https://i.pinimg.com/originals/7a/07/dd/7a07dd747c73aa3d6702730b8d43b822.jpgدو تندیس از شاه ماری، اواخر هزاره‌‌ی سوم پ.م 

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\309px-Gudea_of_Lagash_Girsu.jpgگودآ، شاه لاگاش، ۲۱۰۰ پ.م

 

Headless Statue of Entemena of Lagash (by Osama Shukir Muhammed Amin) - This black diorite statue depictes Entemena, a king (or ruler) of Lagash, around 2400 BCE; identified by the cuneiform inscriptions on the right shoulder and back. The king wears the typical flounced Sumerian skirt. The statue was found in the ancient city of Ur , in southern Iraq, in the 1920s. ... اورنانشه، شاه لاگاش، ۲۴۰۰ پ.م

https://i.pinimg.com/236x/09/6e/3b/096e3bda96401bf45857d13119b0c9fc--ancient-near-east-scribe.jpgپیکره‌‌ی کاتب دودو اهدایی به نین‌‌گیرسو، لاگاش، ۲۱۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Votive Statue, Khafajah Mesopotamian.jpgپیکره‌‌ی پیشکشی، خَفجه، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Ginak,Prince of Edin-E,Sumerian,Northern Mesopotamia,3 Millennium BC, limestone.jpgپیکره‌‌ی گیناک شاه اِدینی در شمال میانرودان، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Statue of Kurlil. Limestone, ca. 2500 BC. Temple of Ninhursag in Tell al-'Ubaid,.jpgتندیس آهکی کورلیل، معبد نین‌‌خورساگ، تل عبید، سومر، ۲۵۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Ur-Ningirsu.jpg پیکر اورنین‌‌گورسو حاکم لاگاش، ۲۱۵۰ پ.م

در میان پیکرهای سنگی سومری به ویژه تندیس‌‌های گودآ حاکم لاگاش برجستگی و اهمیت دارند. در قرن بیست و دوم پ.م پس از فروپاشی دولت پادشاهی اکد یکی از اقوام شرق زاگرس یعنی گوتی‌‌ها به سومر تاختند و آنجا را تسخیر کردند. شاهان گوتی برای یک قرن بر سومر فرمان راندند و در این مدت حاکمانی محلی که سومری بودند (با لقب اِنسی) زیر سلطه‌‌ی ایشان بر دولتشهرهای این قلمرو حکومت می‌‌کردند. گودآ یکی از این امیران محلی بود که در ضمن کاهن بزرگ خدای جنگ دولتشهر لاگاش هم محسوب می‌‌شد. تندیسهای سنگی او اغلب به این ایزد که نین‌‌گیرسو نام داشت پیشکش شده است و این ایزدی است که همتای نینورتا به شمار می‌‌آید.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 گودآ.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 roi de Lagash (le cou a été restauré) - vers 2120 avant JC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Diorite figure from Tello (Lagash), Mesopotamia 34.3 - 16.5 cm.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 AACCVEV0.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 گودآ لاگاش.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Ur-Ningirsu, prince de Lagash, fils de Gudéa Vers 2110 av..jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Gudea de Lagash.jpg

http://www.kornbluthphoto.com/images/GudeaA1.jpg

تندیسهای گودآ، انسی لاگاش، حدود ۲۱۰۰ پ.م

تندیسهای سنگی گودآ را اغلب اوج هنر سومری می‌‌دانند، ولی با این حال روشن است که در این دوران تحولی جامعه‌‌شناختی در قلمرو سومر رخ داده و نوعی جهش هنری رخ نموده است. برخی از نویسندگان این جهش را به قلمروهای بیرونی ایران زمین منسوب کرده‌‌اند و چون در دوران یاد شده اصولا جایی جز مصر «بیرون» از ایران نبوده، مثلا جنسن تناسب و زیبایی پیکره‌‌ی گودآ را تقلیدی از هنر مصری دانسته است.[1] در حالی که در دوران یاد شده هیچ ارتباط فرهنگی معناداری میان مصر و ایران زمین و به ویژه میانرودان نداشته‌‌ایم و اصولا این شیوه از بازنمایی هنری را در خود مصر هم نمی‌‌بینیم. نمایش حرکت در پیکره‌‌های سومری (مثلا آبی که از جام در دست گودآ فواره زده) و همچنین نمایش انقباضهای عضلانی (مثلا در دست و شانه‌‌ی برهنه‌‌ی گودآ) در امتداد هنر قدیمی‌‌تر ایران غربی قرار می‌‌گیرد که بر حرکت تاکید می‌‌کرده و با تندیسهای ساکن و ایستای مصری متفاوت است.

خاستگاه این تحول هنری هم برای کسی که قدری تاریخ خوانده باشد کاملا روشن است. در قرن بیست و دوم پ.م که گودآ هم در میانه‌‌اش می‌‌زیست، سومر زیر سلطه‌‌ی قوم گوتی بود که از لرستان به آن سوی زاگرس هجوم برده و دودمانی پایدار را در سومر تاسیس کرده بودند. کافی است به هنر قدیمی‌‌ترِ ایلامی و پیکرک‌‌های بعدی لرستان بنگریم تا آشکار شود که هنر سومری در این دوران زیر تاثیر سبکهای رایج در شرق زاگرس قرار داشته است. دلیل نابینایی به این الگوی روشن و شفاف آن است که مورخان یکی دو جمله‌‌ی شاهان سومری بعدی که با گوتی‌‌ها می‌‌جنگیدند را زیادی جدی گرفته‌‌اند و گمان کرده‌‌اند این مردم واقعا «مارهای مهیب کوهستان» بوده‌‌اند، و بنابراین پیش‌‌فرض‌‌شان این بوده که هنری نداشته‌‌اند. اما با مرور تاریخ این عصر در می‌‌یابیم که ساختار سیاسی گوتی‌‌ها پیچیده‌‌تر و پیشرفته‌‌تر از سومری‌‌ها بوده و بر انتخاب دوره‌‌ای شاه تاکید داشته و به تعبیری کهنترین نظام دموکراتیک دنیا محسوب می‌‌شده است.[2]

نکته‌‌ای که نادیده انگاشته شدن‌‌اش در میان مورخان هنر شگفت‌‌انگیز است، آن که پیکره‌‌های گودآ نقطه‌‌ی اوج سبکی هنری را نشان می‌‌دهند که از ابتدای کار در سراسر ایران زمین رایج بوده و از سویی پیکره‌‌های شاه-کاهنان قدیم سومری را پدید می‌‌آورده و از سوی دیگر در فرهنگ هامون-هیرمند-سند تندیس مشابهی را پدید آورده است. یعنی از همان ابتدای هزاره‌‌ی سوم پ.م سبکی هنری برای بازنمودن اقتدار شاهانه در ترکیب با معنویت و تقدس دینی وجود داشته که در هردو گوشه‌‌ی جنوب شرقی و جنوب غربی ایران زمین نمونه‌‌هایی از آن کشف شده است.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 Tell- Asmar.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 سومر.jpg

مجسمه‌‌های سومری اواخر هزاره‌‌ی چهارم پ.م: بالا)سردیس تل اسمر، میان) کاهن سومری، پایین) شاه-کاهن اوروک

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 Neo-Sumerian Statuette of an Androcephalous Bull, C. 2350-2000 BC.jpgمرد-گاو اکدی، ۲۲۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 SUMERAN GOD NANNAR, 2000 BC GOD OF THE MOON. SON OF ENLIL & NINLIL.jpgنانا، خدای ماه، سومر، ۲۰۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 Ginak, Príncipe sumerio de Edin-E, al norte de Mesopotamia, tercer milenio antes de Cristo.jpgگیناک، شاه اِدینی، آخر هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 Estatua Sumeria nn0.JPG

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 Ninkasi, the goddess of beer.jpgنین‌‌کاسی، ایزدبانوی آبجو، حدود ۲۰۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Ur-Namma holding a basket Ur III 2112–2095 B.C. Copper alloy H. 27.3 cm.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Ur-Namma.jpgاورنمو در حال بردن گل برای ترمیم معبد، اور، ۲۱۰۰ پ.م 

پیکره‌‌های گودآ ادامه‌‌ی مستقیم همین سبک هنری است، که با عناصری از واقع‌‌گرایی ایلامی ترکیب شده و این بی‌‌شک نتیجه‌‌ی نفوذ گوتی‌‌هایی است که در این عصر یک قرن بر میانرودان فرمان می‌‌رانند و از قلمرو فرهنگی ایلام به غرب زاگرس و جنوب میانرودان آمده بودند. نکته‌‌ی مهم آن که همین سبک هنری را بعدتر در عصر اشکانی در ایران شرقی باز می‌‌یابیم و این همان است که شالوده‌‌ی هنر بودایی قرار می‌‌گیرد و برای بازنمایی پیکر بودا به کار گرفته می‌‌شود. با کنار هم قرار دادن این آثار و درک سیر تاریخی تحول‌‌شان است که می‌‌توان به پیچیدگی و دیرینگی تحول سلیقه‌‌ی هنری در نیمه‌‌ی جنوبی ایران زمین پی برد، و خطاهایی ساده‌‌لوحانه –مثل یونانی پنداشتن تندیسهای بودا در گنداره- را مرتکب نشد!

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 Elamite Bronze Statuette Of A Female Deity 2500-1900 BC.jpgپیکرک زن، ایلام، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

https://el-libertario.webnode.es/_files/200008697-83ed785e57/Estatuilla%20de%20Siria;%201600%20AC.JPG بتی از آسورستان، ۱۸۰۰ پ.م

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/AdanaMuseumTellHalaf.jpg/800px-AdanaMuseumTellHalaf.jpg تندیس یافت شده در مرکز آیینی تل حَلَف،‌‌ میانه‌‌ی هزاره‌‌ی ششم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2330 Elamite albaster statue of a worshiper, 14.8 cm, Susa, 2900-2334 BC..jpgتندیس سنگی ایلامی، اوایل هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3500 Bull_Warka_Louvre_AO8218.jpgگاو سنگی، اوروک، ۳۵۰۰ پ.م

گاو سنگی، ایران مرکزی، حدود ۲۰۰۰ پ.م 

The statue of a female, Choghamish-khuzistan, Iran, 3400-3200 BC. تندیس یک زن یافت شده در چغامیش، خوزستان، Û³Û´Û°Û° تا Û³Û²Û°Û° پیش از میلادپیکرک زن، چغامیش، ۳۳۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Seated couple (h 12.8cms) on a bench, gypsum, from Mari, 2550-2250.jpgسنگ گچ، بلندا: ۸/۱۲ سانتی‌‌متر، ماری، ۲۵۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Sumerian Statue - 2500 BC.jpgپیکرک کاهن، سومر، ۲۵۰۰ پ.م 

در میان مجسمه‌‌های سنگی بازمانده از جنوب غربی ایران زمین به ویژه پیکرک‌‌های انسان-شیر اهمیت دارند که به طور خاص نماینده‌‌ی هنر ایلامی محسوب می‌‌شوند. این آثار ظرافت و زیبایی چشمگیری دارند و از نظر زمانی (عصر پیشاایلامی، ۳۳۰۰-۳۰۰۰ پ.م) پیشتاز هنر سومری محسوب می‌‌شوند. مهمترین اثر در این رده شیر گونول است که زنی با پیکر عضلانی و سر شیر را نشان می‌‌دهد که دستانش را بر سینه بر هم چفت کرده و سرش را به کناری چرخانده است. نمونه‌‌ی دیگری از همین سبک هنری را داریم که با روش سنگ‌‌های ترکیبی ساخته شده و دامنی از جنس سنگ سیاه دارد و در مجموعه‌‌ی الصباح کویت نگهداری می‌‌شود و آن نیز احتمالا در همین حدود زمانی در ایلام ساخته شده است.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 ionne de Guennol.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 Guennol Lioness is a 5,000-year-old Mesopotamian statue found near Baghdad.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 imagesGEGBRMWA.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 La lionne de Guennol.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 d7adc3fbe6b74871b1fc68af37b7e82f.jpg

پیکرک‌‌های سنگی شیر پایینی) الصباح و هر۴تصویر بالایی) گونول، ایلام، حدود ۳۰۰۰ پ.م

گذشته از اینها مجموعه‌‌ای از تندیسها و پیکرک‌‌های جانوری سنگی از شوش و ایلام کشف شده که طیفی وسیع از سبکهای هنری را نشان می‌‌دهد و جالب آن که همه‌‌ی اینها با آن که اغلب موجوداتی تخیلی را نمایش می‌‌دهند، رگه‌‌ای نیرومند از واقع‌‌گرایی را در خود نمایش می‌‌دهند.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3200 شوش.jpg

پیکرک‌‌های کوچک از شوش و جیرفت، اواخر هزاره‌‌ی چهارم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 شوش.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 شوش بلب.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 تندیس میمون نشسته از سنگ سیاه - ایران ایلام 2100 تا 1500 قبل از میلاد.jpgتندیسهای سنگی جانوری، شوش، حدود ۲۰۰۰ پ.م

Bull Amulet Sumerian, C.3100 BC Christie’sگاو سنگی، سومر، ۳۱۰۰ پ.م

A SYRIAN COPPER ALLOY LION LATE URUK PERIOD, CIRCA MID 3RD MILLENNIUM B.C. Solid cast, standing with the left legs advanced, the long tail curving out, the mane a series of incised, concentric curving lines, the pattern extending along the flank, the ruff with incised striations, the eyes recessed for now-missing inlays, the semicircular ears nearly flat against the headشیر مسی، آسورستان، حدود ۲۵۰۰ پ.م 

Bull Calf Polemount, c. 2700 BC Sumerian, Iraq, c, 2700 BCپیکرک سنگی گاو، سومر، ۲۷۰۰ پ.م 

در ایلام تندیسهای واقع‌‌گرای جانوری در میانه‌‌ی هزاره‌‌ی دوم پ.م به ساخت مجسمه‌‌های بزرگی از جنس سفال می‌‌انجامد و مشابه همین روند را در سومر داریم که مجسمه‌‌های سنگی کوچکی را نتیجه می‌‌دهد. بازنمایی موجودات تخیلی در هر دو قلمرو رواج داشته، هرچند تخیلی خلاق‌‌تر و موجوداتی متنوع‌‌تر را در قلمرو ایلام می‌‌بینیم که محورشان شیردال‌‌ها و ابوالهول‌‌ها هستند. در مقابل در میانرودان بیشتر ترکیب انسان و گاو را می‌‌بینیم که بعدتر به قالبی برای بازنمایی ایزد نرگال تبدیل می‌‌شود.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Rare and Unique Near Eastern Stone Crouching Feline, 3rd ML BC.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Rare and Unique Near Eastern Stone Crouching Feline, 3rd ML BC.jpgپلنگ ایلامی، سبک جیرفت

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 SUMERIAN STYLE STONE HUMAN-HEADED BULL.jpg مرد-گاو سومری، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

https://66.media.tumblr.com/5d7b98c2527a4fb0c541e508e3b9ea3b/tumblr_o2cz4xOPUq1rgfuxjo1_1280.jpgمرد-گاو سومری با سبک سنگ‌‌نشانی جیرفت، حدود ۲۲۰۰ پ.م

https://66.media.tumblr.com/d068a9f9836d3bf61244d303d47472c6/tumblr_o2cz8kd5uv1rgfuxjo1_1280.jpg

https://66.media.tumblr.com/4be14b59d8656ae4b71ac08010776ed3/tumblr_o2cz8kd5uv1rgfuxjo2_1280.jpgمرد-گاو، سومر، حدود ۲۱۰۰ پ.م

 

https://66.media.tumblr.com/9a9fe5eade2642ee63f9c543a1312c36/tumblr_ogyi13TFDg1rgfuxjo3_r1_640.png

https://66.media.tumblr.com/483709bdc4cc0a63e961ac4b598e081c/tumblr_ogyi13TFDg1rgfuxjo4_r1_540.pngآرایه‌‌ی لوح برای برید دژ ایری-ساقرید ۲۰۲۸ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1330 Iran_bastan_19_-_pottery_cow_-_Chogha_zanbil.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1250 پ م چغازنبیل.jpgپیکره‌‌های سفالی شوش، قرن چهاردهم و سیزدهم پ.م

Stone Sculpture of a Recumbent Bull - X.0448 Origin: Persia Circa: 1900 BC to 1300 BC Dimensions: 2.75" (7.0cm) high x 4" (10.2cm) wide Collection: Near Eastern Medium: Stone £45,000.00 Location: Great Britain پیکرک گاو با ابعاد ۷ در ۲/۱۰ سانتی‌‌متر، ایران مرکزی، اوایل هزاره‌‌ی دوم پ.م

Babylonian man who’s clearly a dog person, and his dog. (Source) It is commonly believed (and seemingly supported by tangible evidence to an amateur) that soon after the dog (ur-gi in Sumerian) was first domesticated, the dog collar was developed in Egypt. But, as with a lot of things, it is actually ancient Sumer where that took place.مردی با سگش، سومر، هزاره دوم پ.م

Luristan Bronze Ramقوچ برنزی، لرستان، اواخر هزاره‌‌ی دوم پ.م

در میان این آثار مجموعه‌‌ای از مجسمه‌‌های کوچک جانوری به ویژه جای توجه دارند. چون هم از نظر سبک هنری و هم از نظر مضمون عناصری شگفت‌‌انگیز را در خود جای می‌‌دهند. در میانشان تندیسی لاجوردی از قورباغه چشمگیر است که این جانور را با انتزاعی چشمگیر -همتای پیکرک‌‌های انسانی- بازنمایی کرده است. دیگری بخشی از یک مجسمه‌‌ی سنگی کوچک است که میمونی را نشان می‌‌دهد که مشغول مکیدن شست خود است. این یکی به ویژه از این رو اهمیت دارد که در سومرکشف شده و به اواخر هزاره‌‌ی سوم پ.م تعلق دارد. مجسمه‌‌ی واقع‌‌گرا و زیبای دیگری هم داریم که در همین حدود در ایلام ساخته شده و از جنس سنگ سیاه است و میمونی را نشان می‌‌دهد.

اما نکته‌‌ در آنجاست که اصولا میمون در ایران بومی نیست و هیچ نمونه‌‌ی وحشی‌‌ای از میمون در سراسر ایران زمین نداشته‌‌ایم. میمون تنها در بخشهایی از گوشه‌‌ی جنوب غربی قلمرو تمدن ایرانی دیده می‌‌شود، در آنجا که این تمدن به سمت شبه قاره‌‌ی هند پیشروی کرده است. ساخته شدن این مجسمه نشان می‌‌دهد که از دورترین دورانها پیوندهای تجاری و فرهنگی میان گوشه‌‌ی جنوبی غربی و جنوب شرقی ایران زمین برقرار بوده است، در حدی که جانوری که اصلا در میانرودان زندگی نمی‌‌کرده در این منطقه بازنموده می‌‌شده است. این شاهد در ضمن یکی از انبوه داده‌‌هایی است که نشان می‌‌دهد «تمدن سند» که در تصور مورخان پدید آمده چقدر بی‌‌پایه و تخیلی است، و این که حوزه‌‌ی فرهنگی هیرمند و هامون و سند در پاکستان و شمال هند امروزین را باید از ابتدای بخشی از حوزه‌‌ی تمدن ایرانی دانست.

Date: > 3500 BC, 3500 BC - 2500 BC Culture: Mesopotamian Category: Amulets, Animals Medium: Stone

A SUMERIAN LAPIS LAZULI AMULET OF A BULL - EARLY DYNASTIC III PERIOD, 2650-2350 B.C. - The reclining bull with bearded human head, curved horns, pierced twice vertically, ½ in. (1.5 cm.) high

Barakat Collection Elamite Lapis Lazuli Amulet Depicting a Figure - OS.011 Origin: Central Asia Circa: 3000 BC to 1500 BC Dimensions: .27" (0.7cm) high x .27" (0.7cm) wide Collection: Near Eastern Style: Elamite Medium: Lapis Lazuli £25,000.00 Location: Great Britain طلسم‌‌های لاجوردی: بالا) قورباغه، سومر، اوایل هزاره‌‌ی سوم پ.م؛ میان) مرد-گاو به بلندای ۵/۱ سانتی‌‌متر، سومر، قرن ۲۵ پ.م؛ پایین)‌‌ شمایل انسان، ایلام، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 جیرفت ancient-artifacts-Jiroft-Iran-40.jpgپلنگ‌‌سوار سنگی، جیرفت، ۳۰۰۰ پ.م

میمونی که شستش را می‌‌مکد، سومر، آخر هزاره‌‌ی سوم پ.م

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 Mesopotamia at the beginning of the third millenium BC.jpgپیکرک سنگی زن، سومر، حدود ۲۸۰۰ پ.م

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 پیشاایلامی 14.5 cm.jpeg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-3000 پیشاایلامی نقره (6.71 x 3.81 x 2.9 cm).jpgآوند به شکل گراز و تندیس گاو، پیشاایلامی، ۳۰۰۰ پ.م

 

 

  1. ۵۵ جنسن و جنسن، ۱۳۹۴: ۹۰-۹۱.
  2. ۵۶ در این مورد بنگرید به فصل مربوط به سیاست پادشاهی انتخابی گوتی‌ها در کتاب «کوروش رهایی‌بخش».

 

 

ادامه مطلب: دوم: سردیس‌‌ها

رفتن به: صفحات نخست و فهرست کتاب