خردنامه – (جلد نهم: نوشتارهایی درباره‌ی آموزش و پرورش)

“خردنامه”

(جلد نهم: نوشتارهایی درباره‌ی آموزش و پرورش)

شروین وکیلی

P:\pix\me\Friends\scan0023.jpg

 

 

“خردنامه”

(جلد نهم: نوشتارهایی درباره‌ی آموزش و پرورش)

شروین وکیلی

پیشکش به

مهر مادرم آذردخت

و یاد پدرم انوشیروان

 

 

“خردنامه”

(جلد نهم: نوشتارهایی درباره‌ی آموزش و پرورش)

نویسنده:شروین وکیلی

نسخه الکترونیکی:انتشارات داخلی موسسه فرهنگی-هنری خورشید راگا(نوروز ۱۳۹۵)

شماره ثبت کتابخانه‌ی ملی: ۱۱۰۵۵-۴۷۱۰/۸۷و/۳۶

بهره‌برداری از مطالب این کتاب با ذکر مرجع آزاد است.

 

 

این مجموعه‌ی کوچک از نوشتارهای پراکنده که بقایا و بازمانده‌هایی از یک جریان بزرگترِ فکری هستند،تجربه‌ی آموزشی‌ نويسنده طی بیست و چند سال گذشته است که به تدوین راهبردی سیستمی برای تدریس (به ویژه تدریس علوم پایه) منتهی شد که آن را «آموزش پویا» می‌نامد و در مقابل «آموزش ایستا» قرارش می‌دهد.

این جلد از مجموعه خردنامه نیز در راستا و با هدف معرفی دستگاه نظری زروان و ارائه‌ی پیشنهادهایی راهبردی‌ برای بازسازی هویت ایرانی تدوین شده‌اند.

این نوشتارها بیشتر در مقام حاشیه‌ای و توضیحی بر دستگاه نظری زروان تدوین شده‌اند.یعنی مضمونها و معانی به کار گرفته شده در آنها پیش‌دانسته فرض شده است.

برای آشنایی با این دستگاه نظری خواندن چهار جلد کتابهای زروان (نظریه‌ی سیستم‌های پیچیده، روانشناسی خودانگاره، نظریه‌ی قدرت، نظریه‌ی منش‌ها) و جلد پنجمِ آن (جام جمِ زروان) که شیوه‌های مدیریتی و روشهای توانمندسازی فردی را آموزش می‌دهد، سودمند است.

 

 

فهرست

دیباچه

مقاله‌ها:

همپرسی آموزش و پرورش

در ستایش خرسک‌بازی

نقشه‌ای از خلأ: شرحی بر آموزش پنهان

تعامل گفتگوی تمدنها و فضاهای دانشگاهی

آموزش پویا در برابر آموزش ایستا

هویت‌سازی مدرسه‌محور: آسیبها و راهبردها

مرز مکتب

آسیب‌شناسی وضعیت دانشگاه‌ها

یادداشتها:

طرح حذف آزمون

تاریخچه‌ی گروه زیست‌شناسی علامه حلی

تاثیر المپیاد بر آموزش زیست‌شناسی کشور