پنجشنبه , آذر 22 1403

نخست: مجسمه‌‌ها

نخست: مجسمه‌‌ها

تندیسهای این منطقه در هزاره‌‌ی سوم پ.م به نسبت ساده و ابتدایی بودند. این آثار ادامه‌‌ی مستقیم هنری شکوفا محسوب می‌‌شدند که در آناتولی مرکزی تحول پیدا کرده بودند و در مناطقی مثل چاتال هویوک نمونه‌‌های مشهوری از آن را سراغ داریم.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 Anatolia, 2500–2300 BC.jpgآناتولی، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1800 North Syrian Female Pillar Figurine, 2nd millennium B.C..jpgشمال آسورستان، اواخر هزاره‌‌ی دوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1900 Syro Hittite clay figurine, 2750-1900 B.C..jpgشمال آسورستان، اواخر هزاره‌‌ی سوم پ.م

هنر منطقه‌‌ی آناتولی و قفقاز در قرن هجدهم پ.م با ورود قبایل آریایی دستخوش تغییر می‌‌شود و شکلهایی تازه از مجسمه‌‌سازی باب می‌‌شود که نشانه‌‌اش فلزکاری‌‌های ظریف و ساخت سردیسها و تندیسهای سنگی بزرگ است. تنوع شکل‌‌ها و ساختها هم در این دوران چشمگیر است و با آمیختگی‌‌ای از سبکهای گوناگون برخاسته از مناطق گوناگون روبرو هستیم. به عنوان مثال کافی است پیکرک‌‌های یافت شده در کول‌‌تپه را که در قرن هجدهم پ.م ساخته شده‌‌اند در کنار تندیس بتی بگذاریم که تقریبا در همان منطقه در جنوب آناتولی در اواخر هزاره‌‌ی دوم پ.م ساخته شده و ۵/۱۹ سانتی‌‌متر بلندا دارد (تصویر زیر).

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1400 Hittite figurine. body elektrum face mask, breast, anklets and bracelets pure gold, Ankara.jpg+G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1800  Kültepe Karum Kanesh Ib, ca. 1800-1700 B.C.Ankara Museum of Anatolian Civilizations,.jpgکول‌‌تپه، قرن هجدهم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1500 P8273890.jpgهات‌‌توساس، حدود ۱۵۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1800 Anat Levantine early 2nd millennium BC 19.5 - 5.9 - 3.3 cm).jpg جنوب آناتولی، اوایل هزاره‌‌ ۲ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1770 Yarim-Lim, soberano de Yamhad (Alepo,.jpgیاریم لیم، شاه یَمحاد (حلب)

https://66.media.tumblr.com/c59c2958b61b24545c377c42d8f134f7/tumblr_oc0tkmaFLV1v3lyl7o1_640.jpg

https://66.media.tumblr.com/04a3662dc24e36ab75848f0be2c69d22/tumblr_oc0tkmaFLV1v3lyl7o2_640.jpg، ۱۷۷۰ پ.م کاهن هیتی، آناتولی، ۱۶۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1750 Byblos, Libano,siglo XVIII A.C..JPGبیبلوس، لبنان، قرن هجدهم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1700 Turkey_Hittite_Hattusas.jpgهات توساس، قرن هفدهم پ.م 

یک تحول هنری مهم دیگر در قرن سیزدهم پ.م رخ می‌‌دهد و این به ورود پیشاهنگان اقوام نوآمده‌‌ مثل آرامی‌‌ها و فریگی‌‌ها مربوط می‌‌شود که پس از یکی دو قرن شدت می‌‌گیرد و به فروپاشی عصر برنز می‌‌انجامد. در این دوران یکی دو قرنی که طلیعه‌‌ی عصر آهن است، نوآوری‌‌های هنری مهم دیگری می‌‌بینیم که نمونه‌‌های مشهوری در پیکرک‌‌های خدای بعل کنعانی (به ویژه حداد- عداد) نمود می‌‌یابد. این پیکرک‌‌ها تاثیری نمایان از هنر مصری را در خود نمایان می‌‌سازند و در بیشترشان خدای توفان کنعانی‌‌ها کلاه بلندی را بر سر دارد که همان تاج سفید مصری است که در هنر این منطقه بر سر فرعون دیده می‌‌شود.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1500 Hadad.jpgحداد، حدود ۱۵۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1400 hittite_figure.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1400 Hittite Bronze, Silver and Electrum Mountain God Figurine, c. Mid-2nd Millennium BC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1300 Baal God, bronze and gold Ugarit 14th-13th BCE.jpg بتهای بعل، جنوب آناتولی و شمال آسورستان، قرن سیزدهم و چهاردهم پ.م

با این حال سنت کهنتر هنر هیتی که با ایران شرقی و مناطق آریایی‌‌نشین شمالی پیوند دارد نیز همچنین پیوستگی خود را حفظ می‌‌کند. نمونه‌‌اش ابوالهول مشهور هیتی است که در همین دوران ساخته می‌‌شود که ادامه‌‌ی مستقیم همان سبک هنری هیتی‌‌ها در میانه‌‌ی هزاره‌‌ی دوم پ.م است.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\383px-HittiteSeatedDeityAnatolia13thCenturyBCE.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2000 HittiteGoddessAndChildAnatolia15th-13thCenturyBCE.jpgبتهای ایزدبانوی هیتی، قرن سیزدهم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\1320 AC, Siria.JPGسوریه، ۱۳۲۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1300 Hebat.jpg

Winged deity, 
    ,Metalwork-Sculpture

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1300 gold amulet Hittite god Hittite. 1400 B.C. - 1200 B.C..jpg  

چهار پیکرک‌‌ از حدود ۱۳۰۰ پ.م، از بالا به پایین: ایزدبانو حِبات، کنعان- ایزدبالداری با بلندای ۴ سانتی‌‌متر- خدای هیتی، آناتولی- بت اِل، کنعان

تندیسهای سیمین جانوری که در اواخر هزاره‌‌ی سوم تا اواخر هزاره‌‌ی دوم پ.م در این منطقه ساخته می‌‌شوند به ویژه تاثیر نمایان هنرهای نقاط دیگر را نمایان می‌‌سازند. در ابتدای این دوره تندیس زیبای گاوی نقره‌‌ای را داریم که کاملا در سبک پیکرهای جانوری ایلامی ساخته شده و در پایان این عصر پیکرک‌‌های گوزن با شاخهای اغراق‌‌آمیز را می‌‌بینیم که آشکارا به سبک هنری سکاها تعلق دارد و پس از چند قرن در سراسر نواحی شمال قلمرو ایران زمین به سبک هنری غالب تبدیل می‌‌شود.

G:\pix\-2200 حاتی مس آناتولی مرکزی ۱۶ در ۱۴.۵ سانت.jpgسردرفش گاونشان، آناتولی مرکزی، حدود ۲۲۰۰ پ.م

Vessel terminating in the forepart of a bull [Central Anatolia] (1989.281.11) | Heilbrunn Timeline of Art History | The Metropolitan Museum of Artجام سیمین گاونشان، آلاجا هویوک، حدود ۱۳۰۰ پ.م

یکی از مضمونهایی که تحول در سبک هنری را نشان می‌‌دهد و زیبایی‌‌شناسی دوران هیتی‌‌ها را از پیش از آن جدا می‌‌سازد، به بازنمایی جانوران شاخدار مربوط می‌‌شود. در عصر پیشاهیتی سراسر منطقه‌‌ی آناتولی و قفقاز از مراکز استقراری باستانی پوشیده شده بود و چنان که دیدیم یکی از کانونهای انقلاب نوسنگی همین منطقه بوده است. با این حال اقوام قفقازی بومی این منطقه که بعدتر با نام هوری و حاتی شناخته شدند، هنری به نسبت ساده داشتند که نمونه‌‌اش را در سردرفش گاونشانی می‌‌توان یافت که در آناتولی مرکزی یافت شده و به فرهنگ حاتی تعلق دارد. این سردرفش از دو پیکره‌‌ی مسی گاو ساخته شده که از پا به هم متصل شده‌‌اند. ابعاد پیکره ۹/۱۵ در ۶/۱۴ سانتی‌‌متر است و گاوها ساده و هندسی پرداخت شده‌‌اند و تنها اغراقی در بلندای شاخهایشان دیده می‌‌شود.

همین مضمون یعنی بازنمایی گاو تا چند قرن بعد با ورود قبایل آریایی به منطقه یکسره دگرگون می‌‌شود و به آثاری مانند گاو سیمین آلاجا هویوک (حدود ۱۳۰۰ پ.م) می‌‌انجامد که ادامه‌‌ی مستقیم هنر ایلامی است. این گاو که در اصل یک جام آیینی سیمین بوده، ۵/۲۱ سانتی‌‌متر بلندا دارد و گاوی زانو زده را بازنمایی می‌‌کند. از آنجا که ایزدان اغلب جامی با نقش جانوران نشانه‌‌ی خود را در دست می‌‌گیرند، این جام احتمالا به معبد تشوب خدای توفان هیتی‌‌ها تعلق داشته است.

از سوی دیگر چند قرن بعد بازنمایی گوزن هم محبوبیتی چشمگیر پیدا می‌‌کند و جالب است که در زیست مردم این منطقه گوزن جانور مهمی محسوب نمی‌‌شده است. گوزن به ویژه در سرزمینهای شمالی و کمربند جنوب سیبری اهمیت دارد و این منطقه‌‌ زادگاه سکاهایی است که مهمترین رکن هنر جانوری‌‌‌‌شان همین گوزن بوده است. با دیدن گوزنهایی که در اواخر دوران استیلای هیتی‌‌‌‌ها ساخته شده، روشن است که علاوه بر نفوذ هنر ایلامی از جنوب، به تدریج تا اواخر هزاه‌‌ی دوم پ.م یک نفوذ شمالی از سوی قبایل کوچگرد ایرانی هم داشته‌‌ایم که در قالب هنر سکایی نمود می‌‌یافته است.

https://images.metmuseum.org/CRDImages/an/original/DT871.jpgجام نقره‌‌ی گوزن‌‌نشان، بغازکوی، حدود ۱۳۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Hittite, bronze stag, 2200-2000 BC, Ankara.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Hittite, bronze Alacahöyük 2200-2000 BC, Ankara.jpg گوزن سیمین، آناتولی مرکزی، هنر هیتی، قرن سیزدهم پ.م

Furniture support: female sphinx with Hathor-style curls, 
    ,Ivory/Bone-Sculpture

Furniture support: female sphinx with Hathor-style curls

Furniture support: female sphinx with Hathor-style curlsابوالهول از جنس استخوان اسب آبی (که از مصر وارد می‌‌شده) و احتمالا پایه‌‌ی میزی بوده است. آرایش موهایش به هاتور ایزدبانوی بزرگ مصری شباهت دارد، با ابعاد ۷/۱۲ در ۴/۱۰ سانتی‌‌متر، سبک هنری مهاجرنشینان آشوری، عجم‌‌هویوک، قرن هجدهم پ.م

Museo Ankaraهنر هیتی، کاپادوکیه، قرن چهاردهم پ.م

SPHINX /HITTITE SCULPTURE/ C17TH-12TH BC. Hittite, 17th–12th century BC. Sphinx. From Hattusa (Bogazkoey), Turkey, South gate.

Hittite, the sphinx gate, Boğazköy, 1460-1190 BC,Staatiiche Museen Berlin.

Hittite, Sphinx, Boğazköy- Hattuşa, Ancient Orient Museum, İstanbul (Ekrem Akurgal) (Erdinç Bakla archive)

Hittite, Sphinx, Boğazköy- Hattuşa, Ancient Orient Museum, İstanbul (Kurt Bittel) (Erdinç Bakla archive)

Hittite, Sphinx, Boğazköy- Hattuşa, Ancient Orient Museum, Ä°stanbul (Ekrem…ابوالهول بغازکوی، دوران زمامداری هات‌‌توسیلیس، حدود ۱۳۰۰ پ.م

 

 

ادامه مطلب: دوم: نقش‌‌برجسته‌‌ها

رفتن به: صفحات نخست و فهرست کتاب