پنجشنبه , آذر 22 1403

گفتار دوم: گرفتن پستان

گفتار دوم: گرفتنِ پستان

کهنترین نمونه‌‌ها از رمزگذاری دست و انگشت را در نگاره‌‌های میانرودان و ایلام باستان می‌‌بینیم. در دوره‌‌ای به نسبت طولانی که از ابتدای شهرنشینی و نویسایی در اواخر هزاره‌‌ی چهارم پیش از میلاد آغاز می‌‌شود و تا یگانگی سیاسی کشور ایران در میانه‌‌ی قرن ششم پیش از میلاد ادامه می‌‌یابد، برای دورانی به درازای بیست و شش قرن الگویی کمابیش ثابت و یکدست بر رمزگذاری دست و انگشتان حاکم است. الگویی که در سراسر ایران زمین یکدست و همریخت است و به فرهنگی مشترک و بافت تمدنی منسجم و یکپارچه‌‌ای دلالت می‌‌کند و در ضمن پیوندش با عصر میان‌‌سنگی و پارینه‌‌سنگی را هم نشان می‌‌دهد. در این دوران با این الگوهای عمومی روبرو هستیم:

نخست: تداوم همان سبک نوسنگی قدیم که کهن‌‌ترین نمونه‌‌اش در گوبک‌‌لی تپه (۹۵۰۰ پ.م) یافت شده و از این رو می‌‌توان آن را بومی ایران زمین دانست. برجسته‌‌ترین حالت دست در این سبک به پیکره‌‌ای زنانه مربوط می‌‌شود که در آن زن پستان‌‌ها یا شکم خود را با دستانش گرفته است. گوبک‌‌لی تپه که کهن‌‌ترین نمونه از این پیکرک‌‌ها در آن یافت شده، در ضمن کهن‌‌ترین سازه‌‌ی کلان‌‌سنگی جهان و قدیمی‌‌ترین نشانه‌‌ی سازماندهی نیروی کار بزرگ هم هست. این تپه‌‌ی باستانی در نزدیکی شهر حران در مرز ترکیه و سوریه‌‌ی امروز قرار دارد و در قدیم بر سر راهی تجاری قرار داشته که شمال و جنوب ایران غربی را به هم متصل می‌‌کرده است.

پیکرک بانوی گوبک‌‌لی تپه زنی نشسته و فربه را با واقع‌‌گرایی چشمگیر نشان می‌‌دهد که دستانش را بر پستان‌‌های خود گذاشته است و انگشتانش نیز نمایان است. پیکرکی شبیه به آن که به پنج هزار سال بعد مربوط می‌‌شود (۶۳۰۰-۶۰۰۰ پ.م) را در چاتال‌‌هویوک در همان نزدیکی یافته‌‌اند. پیکره‌‌های مشهور دیگر در تل حلف در میانرودان کشف شده و همین حالت را با درجه‌‌ی بالاتری از انتزاع نشان می‌‌دهد. این پیکرک‌‌ها  که به اواخر هزاره‌‌ی ششم و ابتدای هزاره‌‌ی پنجم پیش از میلاد تعلق دارد، از سفال ساخته شده‌‌اند."Tel Halaf" - Fertility Figurine - Syria - 5000-4000 BC - Terracotta w/traces of pigment -  As early as the 7th millennium BC, cultures in the Near East began to create organized settlements with well-developed religious and funerary practices.  The Halaf culture of Anatolia (central Turkey) and northern Syria arose around 5000 BC and produced remarkable female figurines with distinctive fertility attributes. This statuette is seated wlegs extended, her arms cradling her protruding breasts...

This beautiful representation of a 'Mother Goddess. The center focus is directed to the nourishment of the flowing breast. - Terracotta Goddess - Halaf 6th millennium BCدو پیکرک از حلف 

Image/Photoپیکرک چاتال هویوک

G:\pix\projects\Art\Paleolithic\Gobekli Tepe about 11,500.jpgپیکرک گوبک‌‌لی‌‌تپه

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\art\Diosa madre, Valle del Indo.JPG

ancient mother goddess sculptures | Mother Goddess from Indus Valley

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\art\Diosa madre, Anatolia, la cuna de la civilización.JPGسه پیکرک زنانه از میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پیش از میلاد، یافته شده در آناتولی (بالایی) و هاراپا در دره‌‌ی سند (پایینی‌ها)

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\art\Babylonian Goddess Ashtarte Ishtar Statue 2000 BC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\art\Greece Mycenaeans (Room 12b), British Museum.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\art\Hitita 1.JPGآثاری از حدود سال ۲۰۰۰ پ.م، از بالا به پایین: ایشتار بابلی، پیکرک‌‌هایی از موکنای، از آناتولی

همزمان با آغاز عصر کشاورزی در ایران زمین، نمونه‌‌های فراوانی از پیکرک‌‌های زنانه را می‌‌بینیم که همین حالت را دارند و به این ترتیب هنر باستانی ایران زمین را باید دنباله‌‌ی مستقیم هنر عصر نوسنگی و پارینه‌‌سنگی قدیم در نظر گرفت. این الگو همچنان تا میانه‌‌ی هزاره‌‌ی دوم پیش از میلاد یعنی تا هزار سال بعد نیز دوام دارد و در سراسر قلمرو ایران زمین رواج خود را حفظ می‌‌کند. نمونه‌‌های مشابهی از این حالت دست را در پیکرک‌‌های فرهنگ موکنای می‌‌بینیم که در یونان یافت شده‌‌اند، و به بومیانی مربوط می‌‌شوند که پیش از ورود یونانی‌‌ها در این قلمرو می‌‌زیسته‌‌اند. شباهت این پیکره‌‌ها با آنچه که قدری پیشتر (۱۵۰۰-۱۶۰۰ پ.م) در هنر هیتی‌‌های آناتولی داریم چشمگیر است و احتمالا شبکه‌‌ای از وامگیری‌‌ها و تماس‌‌های فرهنگی در این میان در کار بوده است.

چنین می‌‌نماید که این حالت گرفتن پستان‌‌ها تاکیدی بر شیردهی زنانه و نمادی از باروری زنانه باشد. احتمالا مشتق دیگرش در عصر نوسنگی که نهادن دست بر شکم برجسته بوده نیز همین معنی را می‌‌داده و بارداری زنانه را نشان می‌‌داده است. به این معنی دست در این تندیسها اهمیت چندانی ندارد و تنها کارکردش اشاره و تاکید بر اندامی دیگر (پستان شیرده یا شکم باردار) است که اصلی قلمداد می‌‌شود. از این رو این حالت دست را به نظرم باید ادامه‌‌ی نظام دال و مدلول‌‌های عصر پیشانویسایی دانست و آن را از رمزپردازی‌‌های پیچیده‌‌تری که به خودِ دست مربوط می‌‌شوند متمایز دانست. پیوند میان این پیکرک‌‌ها و جنسیت زنانه را برجسته بودن آلت تناسلی و تاکید بر موی زهار نیز تایید می‌‌کند. همچنین این نکته جای توجه دارد که هیچ تندیس مردانه‌‌ای یافت نشده که دستانش چنین حالتی داشته باشد.

Harvest goddess - Mohenjo Daro Buy a Replica Harvest goddess from Museum Store Company

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\art\De Mohenjo Daro, 2500 a 1500 AC.JPG

Image/Photo

Image/Photo

STATUETTE DE FEMME ASSISE. Figurine de femme en position assise, les jambes tendues, les bras placés sous une généreuse poitrine. La tête stylisée présente une coiffure formée de boucles frontales et temporales et elle porte un large collier de quatre bourrelets. Terre cuite. Vallée de l'Indus, culture de Mehrgarh, ca. 2800-2600 av. J.-C.از بالا به پایین: موهنجودارو، میانه‌‌ی هزاره‌‌۳ پ.م/ میانرودان ۲۴۰۰-۲۲۵۰ پ.م/ اشنونه در میانرودان، ۲۰۰۰-۱۸۰۰ پ.م/ مهرگَره، بلوچستان، ۲۸۰۰-۲۶۰۰ پ.م

Fertility Figure  Elamite, 1500-1000 BC  The British Museum

Goddess of Fertility - Susa, Iran. 2nd millennium BC. Stamped clay.دو پیکرک از شوش، ۱۵۰۰-۱۱۰۰ پ.م

TERRACOTTA FIGURINE OF ISHTAR-ASTARTÉ | 1900 BC - 1600 BC | Price $0.00 | Mesopotamian | Terracotta | Idols | eTiquities by Phoenix Ancient Artمیانرودان، ۱۹۰۰-۱۶۰۰ پ.م

Ivory figurine, female goddess, Kültepe, BC 1800-1700, Museum of Anatolian Civilizations in Ankara کول‌‌تپه، ۱۸۰۰-۱۷۰۰ پ.م 

https://i.pinimg.com/originals/4b/c5/71/4bc571ca7a32925e6e03559472fa509a.png

Syro Hittite clay figurine, 2750-1900 B.C. With arms extending outward, a bird like eyes, wear beaded necklace and elaborate crown, 14.9 cm high. Private collection

- 3000 femmes à bec d'oiseau et collier, terre cuite, Syrieپیکرک‌‌های زنان از سوریه، ۲۰۰۰-۱۵۰۰ پ.م

North Syrian                                Female "Pillar Figurine", 2nd millennium B.C.                Terracotta

female figurine holding breasts  Near Eastern, Levantine, Syrian, Early Bronze Age, 3200–2800 B.C.  Museum of fine Arts, Bostonپیکرک‌‌های سوریه، هزاره‌‌ی سوم پ.م

Woman - Western Iran, 1350-800 B.C. - Ceramic Sculpture  http://www.pinterest.com/rico37/art-sculptures-arts-premiers-et-tribaux/

Norte de Iranپیکرک‌‌های املش – مارلیک، آخر هزاره‌‌ی دوم و اوایل هزاره‌‌ی اول پ.م 

با مرور این پیکرک‌‌ها دو نتیجه‌‌ی صریح می‌‌توان گرفت:

نخست: سنت هنری‌‌ای که در آن پیکر انسان بازنمایی می‌‌شده، در ایران زمین ادامه‌‌ی مستقیم روندی است که از ابتدای عصر پارینه‌‌سنگی تا پایان دوران نوسنگی و تا پس از آن تداوم داشته است. این روند با همان الگوی بازنمایی تن و دست در ایران تا هزاره‌‌ی اول پیش از میلاد و حدود زمان تاسیس دولت هخامنشی ادامه می‌‌یابد. یکی از جدیدترین نمونه‌‌های آن سنجاق سری فلزی از لرستان است که همین حالت را در زنی نشان می‌‌دهد که مشغول زادن فرزند است و از این رو حدس ما را درباره‌‌ی این که این حالت به نمایش باروری مربوط می‌‌شده تایید می‌‌کند. تمدن ایرانی تنها نقطه‌‌ایست که چنین تداوم خیره‌‌کننده‌‌ای از سنت هنری را نشان می‌‌دهد و در تمدنهای دیگر (مصر، چین، اروپا، آمریکای مرکزی و جنوبی) با پیشینه‌‌ی پارینه‌‌سنگی-نوسنگی چنین دیرینه‌‌ای نداریم و یا آن که این سنت به عصر کشاورزی انتقال نیافته است.

بنابراین در ایران زمین کانون مرکزی رمزپردازی مفهوم باروری زنانه با پیکرک‌‌ها و حالت دست بر پستان را می‌‌بینیم که هم از نظر قدمت و هم از زاویه‌‌ی تداوم و استمرار در سطح جهانی بی‌‌رقیب است. باید به این نکته توجه داشت که قدیمی‌‌ترین پیکرک‌‌های ننه (که فرنگی‌‌ها ونوس می‌‌نامند) در مناطق شمالی و غربی ایران زمین کشف شده است و در همین قلمرو بیشترین تنوع ریختی را هم دارد. یعنی با آن که نمونه‌‌های اروپایی شهرت بیشتری پیدا کرده و به همین خاطر برچسب ونوس بر آن چسبندگی پیدا کرده، اما خاستگاه تاریخی این سبک هنری ایران زمین بوده و سیر تحول اصلی‌‌اش را در همین قلمرو طی کرده است، و چنان که می‌‌بینیم به هنر عصر کشاورزی ایران زمین منتهی شده و تا دو هزاره بعد همچنان با همان قالب‌‌ها ادامه یافته است.

Related image

Image result for elamite woman bust

Related image

تندیسهایی از شوش، عصر ایلامی میانه (۱۵۰۰-۱۱۰۰ پ.م)

دوم: شباهت‌‌های سبکی و همسان بودن رمزپردازی‌‌ها نشان می‌‌دهد که از همان ابتدای کار و از ابتدای هزاره‌‌ی سوم پیش از میلاد مردم ایران زمین بافت فرهنگی همسان و سلیقه‌‌ی هنری یکدستی داشته‌‌اند. این نکته که با شواهد تاریخی و اسناد سیاسی و داده‌‌های مربوط به تحول فناوری هم تایید می‌‌شود، به ویژه در پرداخت هنری تن انسان و بازنمایی «من/ دیگری»ها شباهت شگفت‌‌انگیزی را نشان می‌‌دهد. در واقع شباهت میان آنچه طی دو هزار سال در مهرگره‌‌ی بلوچستان، شمال سوریه، میانرودان، ایلام، آناتولی و دره‌‌ی سند ساخته می‌‌شده است، بی پذیرش بافت فرهنگی و هویتی یکدست در سراسر پهنه‌‌ی ایران زمین توجیه ناپذیر می‌‌گردد.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\elamite goddess.jpgایزدبانویی ایلامی، هزاره‌‌ی سوم پ.م

https://i.pinimg.com/originals/48/5a/d3/485ad3575724ff61ebd278bc8c8f6cfe.jpgسنجاق سر مفرغی، لرستان، ابتدای هزاره‌‌ی اول پ.م

Image result for Proto-Elamite Statuette of a Monkeyتندیس ایلامی ایزدبانوی ناروندی از شوش، ابتدای هزاره‌‌ی سوم پ.م

 

 

ادامه مطلب: بخش دوم: دست و تن – گفتار نخست: دست به سینه

رفتن به: صفحات نخست و فهرست کتاب