پنجشنبه , آذر 22 1403

گفتار سوم: نشان‌های انگشت (مودرا)

گفتار سوم: نشان‌‌‌های انگشت (مودرا)

در حالات این رده حرکت انگشتان دو دست نسبت به هم است که معنایی خاص را رمزگذاری می‌‌‌کند. یعنی بر خلاف رده‌‌‌های پیشین نسبت میان دست و اندامهای دیگر بدن یا ارتباط انگشتان با چیزهای بیرونی چندان مهم نیست و انگشتان به شکلی خودبسنده و خودبنیاد معنایی را با شکل خود علامت می‌‌‌دهند، بی آن که به چیزی خاص اشاره کنند یا در پیوند با اندامهایی مثل سر و سینه و کمر دلالت نهایی خود را به دست آورند.

این حرکات دست در سنت بودایی مودرا نامیده می‌‌‌شوند که در اصل مُهر یا نشانه معنا می‌‌‌داده است. امروز در سنتهای هندویی و بودایی شماری چشمگیر از این مودرا‌‌‌ها وجود دارد و به هریک قدرتهایی جادویی نسبت داده می‌‌‌شود و رمزشناسی‌‌‌های متنوعی برایشان پیشنهاد شده است. اما تنها بخشی اندک از آنها تبارنامه‌‌‌ی تاریخی روشن دارند و ریشه‌‌‌ی همه‌‌‌شان هم به قرون اول تا هفتم میلادی و منطقه‌‌‌ی ایران شرقی باز می‌‌‌گردد. یعنی اینها حرکاتی هستند که برخی‌‌‌شان در ایران زمین پیشینه‌‌‌ی طولانی داشته و برخی جغرافیایی گسترده را زیر پوشش قرار می‌‌‌داده است، اما در نهایت همه‌‌‌شان طی دوران اشکانی و ساسانی در استانهای گنداره، بلخ، هرات و سغد و خوارزم با آیین بودایی پیوند خوردند و در نشانه‌‌‌شناسی منسوب به پیکره‌‌‌های بودایی نهادینه شدند. در اینجا تنها به این نمونه‌‌‌های تاریخی که تبارنامه‌‌‌ای روشن دارند کار داریم و مودرا‌‌‌های فراوانی که بیشترشان طی دهه‌‌‌های گذشته ابداع شده‌‌‌اند را نادیده خواهیم گرفت.

الف) نشانه‌‌‌ی دلیل

Vitarka Mudra

در این حالت کف دست گشوده به سمت مخاطب گرفته می‌‌‌شود و انگشتان به سمت بالا افراشته می‌‌‌شوند و تنها انگشت اشاره به شست متصل می‌‌‌شود. این حالتی است که بودا را هنگام بحث کردن با دیگران در آن نشان می‌‌‌داده‌‌‌اند و به همین خاطر در سنت بودایی و یوگا آن را «ویتَرکَه مودرا» می‌‌‌نامند که یعنی نشانه‌‌‌ی دلیل آوردن یا استدلال کردن. دست در این حالت به آسمان اشاره می‌‌‌کند و به این شکل با نشانه‌‌‌ی دلیل که شکلی کمابیش همسان با آن دارد متمایز می‌‌‌شود.

TARİH VE ARKEOLOJİ: BEZEKLİK MAĞARASI - UYGUR TÜRK RESİMLERİ

TARÄ°H VE ARKEOLOJÄ°: BEZEKLÄ°K MAĞARASI - UYGUR TÜRK RESÄ°MLERÄ°بودا و پیشکش دهندگانی از اقوام گوناگون: تخاری‌‌‌ها، سغدی‌‌‌ها، سکاها، بلخی‌‌‌ها، خوارزمی‌‌‌ها، ترک‌‌‌ها، تبتی‌‌‌ها و چینی‌‌‌ها، نقاشی دیواری بر غارهای دون‌‌‌هوانگ، اواخر عصر ساسانی (قرن ششم و هفتم میلادی)

Describing the Doctrine Under a Tree. The image was discovered at Dun Huang. Located at the British Museum Department of Asia.بودا و بودیساتواها در غارهای هزار بودای دون هوانگ

The Mogao Caves or Mogao Grottoes (Chinese: 莫高窟; pinyin: Mògāo kÅ«), also known as the Caves of the Thousand Buddhas (Chinese: 千佛洞; pinyin: qiān fó dòng), form a system of 492 temples 25 km (16 mi) southeast of the center of Dunhuang, located in Gansu province, China. May also be known as the Dunhuang Caves. The caves contain some of the finest examples of Buddhist art spanning a period of 1,000 years.The first caves were dug out 366 AD as places of Buddhist meditation and worship.زنان رامشگر با نمایش نشانه‌‌‌های انگشت هنگام رقص از غار قزل ترکستان؛ قرن هفتم تا دهم میلادی

8th C. Bodhisattva 6 ft. 3 inches. Tang Dynasty. Dunghuang monastery mural Guanyin.بودیساتوا در غار دون‌‌‌هوانگ، قرن هشتم میلادی

克孜尔石窟 نقاشی بودایی ختنی

The Bezeklik Thousand Buddha Caves  are complex of Buddhist cave grottos dating from the 5th to 14th century between the cities of Turpan and Shanshan (Loulan) at the north-east of the Taklamakan Desert near the ancient ruins of Gaochang in the Mutou Valley, a gorge in the Flaming Mountains, China.[1] They are high on the cliffs of the west Mutou Valley under the Flaming Mountains,[2] and most of the surviving caves date from the Uyghur Kara-Khoja kingdom around the 10th to 13th centuries بودا در غار دون‌‌‌هوانگ

Miran is an ancient oasis town located on the southern rim of the Taklamakan Desert in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region of the China. It lies on the Silk Road where the Lop Nur desert meets the Altun Shan mountains. Two thousand years ago a river flowed down from the mountain and Miran had a sophisticated irrigation system. An extensive Buddhist monastery existed between the 2nd to 5th centuries AD

Kizil Cave Chinaدیوارنگاره‌‌‌ی شهر میران، ترکستان، قرن دوم تا پنجم میلادی

Mural of ancient Buddhist Turks; Uighurs from Kizil Caves, China Doğu Türkistan Karahoca..Uygur Türklerine ait Budist Freskler. Kızıl mağarası.بوداها و قدیسان در دیوارنگاره‌‌‌ی غار قزل در ترکستان، اواخر عصر ساسانی و اوایل دوران اسلامی

Shakyamuni displays the vitarka mudra on his right hand pointing towards the heavens, while his left displays the varada mudra downwards towards the earth. These mudras are gestures of protection and charity, respectively. (China, circa: Ming Dynasty, 1368-1644 A.D.)تندیس بودای ایستاده با دست راست که با نشانه‌‌‌ی دلیل به آسمان اشاره می‌‌‌کند و دست چپ که با نشانه‌‌‌ی توجه به زمین ارجاع می‌‌‌دهد، عصر مینگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴.م)

Phra Pathom Chedi, Nakhon Pathom, Thailand.  Dvaravati style. بودای استوپای فرا پاتوم، سیام- تایلند، قرن نهم و دهم میلادی

Meditating Buddha Statue Stone Sculpture Asian Art Patio Decor 8" Inches Mogul Interior http://www.amazon.ca/dp/B00T63MN7A/ref=cm_sw_r_pi_dp_otVWwb0NH92TZبودای نشسته با نشانه‌‌‌ی دلیل، مغولستان داخلی، معاصر

Standing Buddha Period: Mon-Dvaravati period Date: 8th–9th century Culture: Thailand (Nakhon Pathom Province) Medium: Bronze with traces of gilt Dimensions: H. 27 in. (68.6 cm); W. 10 1/4 in. (26 cm); D. 5 3/8 in. (13.7 cm) Mon-Dvaravati bronze image of Buddha, 8th century Thailand 11.5". Gupta style robes. Date: 8th century. Culture: Northeastern Thailand. Medium: Copper alloy inlaid with silver and glass or obsidian. Dimensions: H. 32 13/16 in. (83.3 cm); W. ...دو تندیس‌‌‌ برنزی (بالایی‌ها) و مسی (پایینی) از بودای ایستاده، منطقه‌‌‌ی ناخون پاتوم، شمال شرقی سیام، قرن هشتم میلادی

ب) نشانه‌‌‌ی توجه

این حالت تقریبا با نشانه‌‌‌ی دلیل همسان است و تنها تفاوت در آن است که دست به سمت پایین قرار می‌‌‌گیرد و نوک انگشتان به سوی زمین اشاره می‌‌‌کنند و خمیدگی انگشت اشاره گاه نادیده انگاشته می‌‌‌شود. به شکلی که مچ دست در بالا و انگشتان به سمت پایین قرار بگیرند و کف دست نمایان باشد. این حرکت را در یوگا و سنت بودایی «وَرَدَه مودرا» می‌‌‌نامند که یعنی «نشانه‌‌‌ی توجه» یا «نشانه‌‌‌ی علاقه». معنای آن تاکید بر امری است که واقع شده یا سخنی که گفته شده است. این حالت را بر تندیسهای ایستاده و نشسته‌‌‌ی بودا نمایش می‌‌‌داده‌‌‌اند و شمار زیادی از آثار مربوط به آن از ایران شرقی کشف شده است که قدمت‌‌‌شان به عصر اشکانی و اوایل دوران ساسانی باز می‌‌‌گردد.

Yoga Gift- Standing Gandhar Buddha in Varada Mudra Gorara... https://www.amazon.ca/dp/B00SUWCO2C/ref=cm_sw_r_pi_dp_x_va18xbFS90PAHتندیس بودا، هنر گنداره، کپی از سبک ساسانی

A highly important and rare bronze seated figure of Buddha Swat, Pakistan 6th - 7 th c.; Gandhara Kushan Period bronze 23cmتندیس برنزی بودا با بلندای ۲۳ سانتی‌‌‌متر، سوات، گنداره، قرن ششم و هفتم میلادی

Seated Tara. Detail from a Bodhisattva statue. West of inner entrance of Monastery 1, Ratnagiri. This lovely Tara is a companion to the headless statue of Avalokiteshvara on site. Tara extends her right hand in varada mudra, while a lotus flower curls above her left shoulder.تارا محبوب بودیساتوا با دست راست با نشانه‌‌‌ی توجه، تندیس سنگی در صومعه‌‌‌ی راتنَگیری، جیپور، قرن دهم تا دوازدهم میلادی

Buddha bronze with silver inlaid eyes swat valley, 7th - 8th century  Buddha sitting in dhyanasana, with his right hand lowered in varadamudra and his left clutches the folds of his voluminous sanghati. The face is finely cast with silver-inlaid eyes and urna, full lips and heavy-lidded eyes flanked by pendulous earlobes, and the hair is in tight curls over the Ushnisha.تندیس برنزی بودا، سوات در پاکستان امروزین، قرن هفتم .م

File:WLA haa Standing Buddha Pala dynasty.jpgبودای ایستاده، پالا واقع در بیهار، قرن دهم .م

INDIAN BRONZE 8TH     Bronze statue of Buddha, the Deccan, India, 8th CE. The right hand of the statue is shown in the gesture of charity (varadamudra). The Buddhas robes are barely visible and his right shoulder is bare. Buddhism began to decline in India after the 5th century and the collapse of the Gupta Empire. This image is evidence for the continued practice of Buddhism in southern India into the 8th century. OA 1905.12-18.1     British Museum, London, Great Britain تندیس برنزی بودا از دکن، قرن هشتم .م

پ) نشانه‌‌‌ی زندگی

Gyan Mudra

این حالت دست را بوداییان نشانه‌‌‌ی زندگی (گیان مودرا) می‌‌‌نامند و شیوه‌‌‌ی اجرایش آن است که انگشت اشاره و شست با هم تماس پیدا می‌‌‌کنند، در حالی که باقی انگشتان کشیده و راست باقی می‌‌‌مانند. این حالت انگشتان اغلب به وضعیت مراقبه مربوط می‌‌‌شوند. بنابراین شکل بیرونی این حرکت هم با نشانه‌‌‌ی بیداری و نشانه‌‌‌ی دلیل همسان است و تنها موقعیت قرارگیری دست بر بدن است که این سه را از هم متمایز می‌‌‌سازد. در حالی که بالا گرفتن دست در این حالت دلیل و پایین گرفتن‌‌‌اش توجه را نشان می‌‌‌دهد، افقی قرار گرفتن دست بر زانوها در حالت مراقبه نشانگر گیان مودرا است.

این حرکت طی دهه‌‌‌های گذشته از راه رسانه‌‌‌های عمومی و به ويژه سینما رواج و شهرتی فراوان پیدا کرده و فراوان عکس کسانی را می‌‌‌بینیم که هنگام مراقبه دست خود را به این حالت گرفته‌‌‌اند. با این همه نمونه‌‌‌های تاریخی از تندیسها و نگاره‌‌‌هایی که این حالت دست را نشان دهد خیلی قدیمی نیست و به قرون میانه باز می‌‌‌گردد. تفسیر امروزین از این این حرکت آن است که انگشت اشاره علامت روح شخصی و شست نماد کیهان است و به این ترتیب اتصال این دو به پیوند روح با هستی دلالت می‌‌‌کند.

ت) نشانه‌‌‌ی بیداری

Buddhi Mudra

این حالت دست بیشتر در هنر بودایی دیده می‌‌‌شود و به خود بودا منسوب است، در زمانی که به دنبال مراقبه‌‌‌اش به روشن شدگی رسید. به همین خاطر آن را در سنت بودایی و آیین یوگا «بودهی مودرا» می‌‌‌نامند که یعنی «نشانه‌‌‌ی بیداری». شکل عمومی‌‌‌اش آن است که دست به سمت بیرون دراز می‌‌‌شود و انگشت شست و انگشت کوچک همدیگر را لمس می‌‌‌کنند، در حالی که سه انگشت دیگر راست و کشیده باقی می‌‌‌مانند.

ث) نشانه‌‌‌ی قلب

Apan Vayu Mudra

در این حالت انگشت اشاره خم شده و انگشت کوچک راست باقی می‌‌‌ماند و دو انگشت باقی‌‌‌مانده چسبیده به هم به سمت داخل برگشته و شست را لمس می‌‌‌کنند. این حالت انگشتان در سنت یوگا «آپان‌‌‌وایو مودرا» نامیده می‌‌‌شود و فرض بر آن است که قرار دادن انگشتان در این حالت از بیماری‌‌‌های قلبی جلوگیری می‌‌‌کند.

ج) نشانه‌‌‌ی چشم‌‌‌انداز

Aakash Mudra

این نشانه در سانسکریت آکَش‌‌‌مودرا نامیده می‌‌‌شود و حالتی آشنا و رایج است که در آن اغلب دست راست به جلو دراز می‌‌‌شود و انگشت میانی و شست همدیگر را لمس می‌‌‌کنند و حلقه‌‌‌ای پدید می‌‌‌آورند، در حالی که سه انگشت دیگر راست و کشیده باقی می‌‌‌مانند. این حرکت به ویژه در ورزش یوگا اهمیت دارد و فرض بر آن است که با نشان دادن آن فضا در اندرون یوگی انبساط می‌‌‌یابد.

کهنترین نشانه‌‌‌های این حرکت به ایران شرقی و دوران اشکانی مربوط می‌‌‌شود و این دورانی است که استانهای قدیمی گنداره و هرات و هند و تثه‌‌‌گوش زیر فرمان شاهان کوشانی قرار داشته‌‌‌اند. به ویژه بر پشت سکه‌‌‌های کانیشکای دوم نقشی از شیوا می‌‌‌بینیم که احتمالا دست خود را به این شکل نگه داشته‌‌‌ است.

G:\pix\projects\iranzamin\ashkani\Kanishka2-04.jpgپشت سکه‌‌‌ی کانیشکای دوم، نقش شیوا به همراه گاو ناندی

Routes Gallery, Asian Statuary and Spiritual Gifts, Asian ...

Hand Carved Karana Mudra Balinese Buddha Statue (4b21) دو پیکره‌‌‌ی معاصر بوده، بازسازی سبک هنری هند شمالی

15th/16thc. Javanese Bronze Rice Goddessایزدبانوی برنج، جاوه، قرن پانزدهم و شانزدهم میلادی

The bodhisattva Kuan-yan (Guan Yin), Northern Sung dynasty, China, c. 1025, wood, Honolulu Academy of Artsتندیس چوبی بودیساتوای چینی گوان یین، قلمرو سونگ شمالی، حدود ۱۰۲۵.م

چ) نشانه‌‌‌ی زمین

Prithvi Mudra

در این حالت انگشت انگشتری خم شده و شست را لمس می‌‌‌کند، در حالی که سه انگشت دیگر حالتی راست و کشیده دارند. این حالت را در سنت یوگا «پریثْوی مودرا» می‌‌‌نامند که بخش نخست آن در زبان سانسکریت «پهناور، وسیع، زمین» معنی می‌‌‌دهد. این حرکت در مکتب آیورودا شیوه‌‌‌ای برای افزودن بر عنصر خاک یا زمین در بدن فرد است و از این رو کارکردهایی درمانی را در پزشکی سنتی هندی به آن نسبت می‌‌‌دهند.

بودیساتوا کوان یین، معاصر

This statue features the Tibetan style Buddha sitting on a Lotus base, holding an alms bowl in his left hand, representing charitable compassion, and making the Prithvi mudra or "Gesture of the Earth" with his right hand, which is said to increase the earth element within the body . تندیس تبتی، معاصر 

ح) نشانه‌‌‌ی دفع شر

در این حالت دست با گشودن کف دست و راست نگه داشتن انگشت اشاره و کوچک و جمع کردن دو انگشت میانی همراه است. این نشانه را بوداییان «کارانا مودرا» می‌‌‌نامند. این حرکت انگشتان نشانه‌‌‌ی طرد کردن نیروهای پلید روحی است و به غلبه‌‌‌ی سالک بر خشم و ترس و بدخواهی اشاره می‌‌‌کند. طی قرون وسطا در اروپا از علامتی شبیه به این برای دفع شیطان استفاده می‌‌‌کردند و آن را نماد سر شاخدار اهریمن می‌‌‌دانستند. استفاده از این نماد در دهه‌‌‌های اخیر هم میان هواداران موسیقی متال و همچنین قوم‌‌‌گرایان پان‌‌‌ترک رواجی یافته است که در اولی وامگیری‌‌‌ای سطحی و التقاطی از این نشانه‌‌‌ی کهنسال است و دومی کمابیش مضحک است، چون یک نماد دیرینه‌‌‌ی فرهنگ ایرانی را برای برچسب زدن بر روایتی جعلی از هویت ترکی به کار می‌‌‌گیرد.

Journey to Dunhuang: Buddhist Art of the Silk Road Caves - SAM - Asian Art Museumدیوارنگاره‌‌‌ی غار دون‌‌‌هوانگ، دیوی با دست راست واژگونه‌‌‌ی نشانه‌‌‌ی دفع شر را نمایش می‌‌‌دهد.

Türk Uygur Budist Fresk. Doğu Türkistan Hotan.ایزدی هند و ایرانی، دیوارنگاره‌‌‌ی ختنی، قرن هشتم تا دهم م.

Los frescos de la dinastía Tang Dunhuang [Fotos] _ Mar del Norte y el monasterio budista tibetano _ principales lugares de interés cultural بودیساتوا در غار هزار بودای دون‌‌‌هوانگ، قرن هشتم .م

Buddha, Mogao Caves, China:  MAKES SURE JESUS COULD NEVER IMPREGNATE HIS OTHER WOMEN OUTSIDE HIM MARRIAGES HERUM (SOUNDS LIKE) NOT EVER, GO RETRO.

莫高窟第45窟 西壁佛龕彩塑臨品 盛唐 主尊佛像

Los frescos de la dinastía Tang Dunhuang [Fotos] _ Mar del Norte y el monasterio budista tibetano _ principales lugares de interés culturalسه بازنمایی بودا و بودیساتواها در غارهای هزار بودای دون‌‌‌هوانگ، استان گانسو، چین، قرن هفتم تا دهم میلادی

Sogdian woman from fresco at Penjikent in western Tajikistan | The Sogdian Ancient Lettersمشتقهای نشانه‌‌‌ی دفع شر: نقاشی دیواری زن سغدی، پنجکنت، قرن هفتم میلادی

Mogao caves, Dunhuang, Gansu Province, China.مشتقهای نشانه‌‌‌ی دفع شر: دیوارنگاره‌‌‌ی غار دون‌‌‌هوانگ، قرن دهم تا دوازدهم میلادی

Karana mudra, "expelling negativity". Buddha's hand....Isn't that the sign Cecily gave Mista'? "Until you do right by me....."

DECONSTRUCTING THE THEFT OF SACRED SYMBOLS PART 1 ...

File:Seated Buddha, Probably Amitabha (Amit'a), Korea 1735 ...سه تندیس معاصر بودایی با نشانه‌‌‌ی دفع شر

G:\pix\projects\iranzamin\modern\11chronicle\1384-92\311254_349035921859572_200908109_n.jpgمحمود احمدی‌‌‌نژاد در دوران ریاست‌‌‌جمهوری‌‌‌اش!

د) نشانه‌‌‌ی حبس نفس

 این حالتی از دست است که تنها در میان مرتاضان و یوگی‌‌‌های بلندمرتبه رواج داشته است و حالتی از دست است که به شکلی غیرعادی به سمت بدن می‌‌‌چرخد و انگشتان در حالی که روی زانو قرار گرفته‌‌‌اند با هم حلقه‌‌‌ای تشکیل می‌‌‌دهند. این حالت را در متون یوگا «کِچاری مودرا» می‌‌‌نامند و این نام از آنجا آمده که هنگام اجرایش زبان به بالا کشیده می‌‌‌شود و بر کام فشرده می‌‌‌شود و برای تنظیم تنفس به کار گرفته می‌‌‌شود. نمونه‌‌‌ای از این حرکت را در کتاب «بحرالحیات» نوشته‌‌‌ی محمد غوث گوالیاری می‌‌‌بینیم که در قرن شانزدهم میلادی مصور شده و متنی است صوفیانه در شرح فنون مراقبه‌‌‌ی یوگی‌‌‌ها.

Khecari Mudra (Persian, khechari), 10.6 x 8.5 cm (painting), In 16.24a, Bahr al-hayatبرگی از کتاب پارسی بحرالحیات که مرتاضی را در حالت کچاری‌‌‌ مودرا نشان می‌‌‌دهد، قرن شانزدهم میلادی.

ذ) نشانه‌‌‌ی چرخ قانون

Dharmachakra Mudra

این حالت در هنر بودایی زیاد دیده می‌‌‌شود و آن را دَرمَه‌‌‌چَکرَه مودرا‌‌‌ می‌‌‌نامند که یعنی حالت (مودرا) مربوط به چرخ (چکره) قانون (درمه). شکل بیرونی‌‌‌اش هم چنین است که در هر دو دست انگشت شست و اشاره به هم متصل می‌‌‌شوند و حلقه‌‌‌ای درست می‌‌‌کنند و سه انگشت دیگر در حالت راست و کشیده باقی می‌‌‌مانند، آنگاه دست چپ در زیر و دست راست در بالای آن قرار می‌‌‌گیرد به شکلی که حلقه‌‌‌ی دست بالایی نوک انگشتان کشیده دست زیرین را لمس کند.

بر مبنای روایت‌‌‌های بودایی این حرکت برای نخستین بار زمانی اجرا شد که بودا به روشن‌‌‌شدگی رسید و نخستین بار آموزه‌‌‌ی قانون (درمه) را با شاگردانش در میان گذاشت و در این حین دستش را به این شکل گرفت تا به گردش در آمدن چرخ قانون را نشان دهد. محل گره خوردن دو دست با هم نیز اغلب در برابر قلب است و فرض بر آن است که این جایگیری برآمدن آموزه‌‌‌های بودا از دل‌‌‌اش را و صادقانه بودن‌‌‌اش را نشان می‌‌‌دهد. این نشانه را در کل می‌‌‌توان نشانه‌‌‌ی آموزش قواعد بودایی و نمادی برای ارتباط استادی و شاگردی در این آیین دانست.

قدیمی‌‌‌ترین نمونه‌‌‌های موجود از نشانه‌‌‌ی چرخ قانون به قرن اول و دوم میلادی و استان گنداره مربوط می‌‌‌شود. در تندیسهای بودایی گنداره دست بالایی حالتی متفاوت با دست زیرین دارد و دو دست زاویه‌‌‌هایی متفاوت نسبت به هم پیدا می‌‌‌کنند. تنها در قرنهای بعدی و سپهر تمدن خاوری است که کم کم هر دو دست شکلی یکسان به خود می‌‌‌گیرند و تازه در یکی دو قرن اخیر است که شکل امروزین این حرکت استانده و رایج می‌‌‌شود.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/BuddhaTriadAndKushanCouple.JPG/800px-BuddhaTriadAndKushanCouple.JPG نگاره‌‌‌ی کوشانی بودا، بلخ یا هرات، قرن اول تا سوم میلادی

Stone Buddha image, India, Gupta period (5th century).  Buddha images of the Gupta period were noted for their subtlety of expression and harmonious proportions, and they greatly influenced other schools of Buddhist sculpture, e.g. Licchavi Dynasty, Pala Dynasty, Kashmir, Tibet and Tang Dynasty China.  This Buddha image shows the Buddha displaying the Dhammacakka mudra, while the pedestal shows the Wheel of the Dhamma and the Buddha's first five disciples.تندیس سنگی بودا، کشمیر یا شمال هند، قرن پنجم میلادی

Buddha in Gesture of Teaching, India, 800s-900s, Stone. Denver Art Museum, Colorado, USA تندیس سنگی بودا در حال انتقال آموزه، هند شمالی، قرن نهم میلادی

ر) نشانه‌‌‌ی گرز

این حالت دست را در سنت بودایی وَجرَه‌‌‌ مودرا می‌‌‌نامند که نامش از سلاح نیرومند ایزد آریایی کهن توفان –ایندره- آمده است. وجره از نظر ریشه‌‌‌شناختی همان واژه‌‌‌ی گُرز پارسی امروز است و به آذرخشی اشاره می‌‌‌کرده که اسلحه‌‌‌ی ویژه‌‌‌ی ایندره پنداشته می‌‌‌شده است و بعدتر آن را در دست مهر هم می‌‌‌بینیم و در اوستا هم نامش با ایزد مهر پیوند خورده است.

حالت نشانه‌‌‌ی گرز چنین درست می‌‌‌شود که در دست راست انگشت نشانه و شست همدیگر را لمس می‌‌‌کنند و انگشتان دیر راست و کشیده باقی می‌‌‌مانند. آنگاه دو انگشت کوچک و انگشتری دست چپ دور حلقه‌‌‌ی یاد شده را می‌‌‌پوشانند و دست چپ در بالای دست راست قرار می‌‌‌گیرد و همچون چتری آن را می‌‌‌پوشاند.

Gandhara Buddha seated

A gray schist relief of Buddha with Avalokiteshvara Gandhara, 2nd/3rd century Buddha seated on a cushion over a throne with hands in dharmachakramudra, Avalokiteshvara seated on a throne and holding lotuses to his upper right, a kneeling acolyte below 15 1/8 in. (38.4 cm.) high

A small collection of photos that depict some of the beautiful works of Indo-Greek art and architecture produced in Buddhist Gandhara in the early centuries of the Common Era. The photos include sc...تندیسهای بودای نشسته با نشانه‌‌‌ی گرز، گنداره، قرن اول تا سوم میلادی

نشانه‌‌‌ی گرز در هنر بودایی آغازین بسیار محبوب بوده و از ایران شرقی شمار زیادی از مجسمه‌‌‌های بودایی را داریم که در عصر اشکانی ساخته شده‌‌‌اند و او را در چنین حالتی نشان می‌‌‌دهند. درباره‌‌‌ی معنای اصلی این نماد جای بحث وجود دارد. سنت بودایی ایران شرقی که این آثار در آن پدید آمده‌‌‌اند، سخت زیر تاثیر آیین آریایی کهن مهرپرستی بوده است و نام وجره نیز این ایزد را به یاد می‌‌‌آورد. اگر چنین باشد این حرکت به نوعی کنش جنگاورانه برای درهم شکستن دروغ و فریب اشاره می‌‌‌کند، چرا که وجره در بافت ایران شرقی با کنش جنگاورانه‌‌‌ی خورشید برای غلبه بر تیرگی و تاریکی دروغ اشاره می‌‌‌کند.

Seated Buddha in the Attitude of Preaching, by Gandharan. 2nd century (Kushan), made of phyllite.    Courtesy & currently located at the Walters Art Museum, USA:        The Buddha’s hand gesture, or mudra, is called dharma-chakra. It reveals the Buddha to be preaching a sermon in which he explains the four Noble Truths of human existence and the path to enlightenment. Many sculptures of this type were created in the Gandharan region of present-day Pakistan. This region had fallen under the contr

VajraMudra Gandhara

Dharmachakra Mudraتندیس‌‌‌های بودا با نشانه‌‌‌ی گرز، سبک گنداره، قرن دوم تا پنجم میلادی

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/Kushan%2C_Brahma%2C_Indra%2C_Indian.JPG/1280px-Kushan%2C_Brahma%2C_Indra%2C_Indian.JPGنگاره‌‌‌ی کوشانی بودا، هرات یا گنداره، قرن اول یا دوم میلادی

Gandhara-Buddha/Pakistan-Afganistan.

Pakistan (Gandhara) - 2nd cent. Vajra Mudra (Tokyo National Museum) #buddha #buddhism #sculpture #statueتندیسهای سنگی بودا از گنداره:دو تندیس سنگی از قرن دوم .م؛ 

A polychromed stucco figure of Gautama Buddha, Gandhara, 3rd/4th centuryتندیسهای سنگی بودا از گنداره: تندیسی گچی از قرن سوم و چهارم .م

Seated Buddha with Dharmachakra Mudra (turning the wheel of Dharma). Hadda or Taxila, 4th-5th centuries.تندیس بودا از هدا، گنداره، قرن چهارم و پنجم میلادی

Bodhisattva Padmapani, Gandhara, c.3rd cent., schist | Himalayan Buddhist Art - Art Bouddhiste de l'Himalaya بودیساتوا پَدمَه‌‌‌پانی، گنداره، قرن سوم میلادی

ز) نشانه‌‌‌ی شش عنصر

این حالت را در سنت بودایی بودیانگی مودرا می‌‌‌نامند و اغلب به نشانه‌‌‌ی شش عنصر ترجمه می‌‌‌کنند. شکل آن چنین است که دست چپ در زیر قرار می‌‌‌گیرد و مشت می‌‌‌شود و انگشت اشاره از آن بر افراشته باقی می‌‌‌ماند و دست راست بر بالای آن قرار گرفته و آن را در مشت می‌‌‌گیرد. این حالت را نشانه‌‌‌ی خرد و فرزانگی دانسته‌‌‌اند و نمادی به نسبت دیرآیند است که در مدارک باستانی نمونه‌‌‌های زیادی از آن را نمی‌‌‌بینیم. اغلب این حالت نشانگر ویروچانَه بودا فرض می‌‌‌شود که جلوه‌‌‌ی مینویی بوداست. کهنترین مدرکی که می‌‌‌توان چنین نشانه‌‌‌ای را در آن فرض گرفت، تندیسی از بودای هفتم است از عصر ساسانی که در فندقستان واقع در افغانستان امروز کشف شده و قدمتش به حدود سال ۶۰۰.م باز می‌‌‌گردد. یک نمونه‌‌‌ی مبهم دیگر هم از ابتدای عصر ساسانی و استان گنداره داریم که بودا را نشسته بر اورنگی نشان می‌‌‌دهد و سه جلوه‌‌‌اش در پایین پایش نقش بسته‌‌‌اند که یکی از آنها احتمالا این حرکت را اجرا می‌‌‌کند.

AFGHAN SCULPTURE 7TH Buddha, sitting in meditation, dried, polychrome clay. From Fundukistan monastery in the Ghorband Valley, Afghanistan, around 600 CE MG 21444 Musee Guimet, Paris, Franceبودای هفتم، فندقستان

Image result for Bodhyangi Mudrā ویروچانه بودا، تبت

G:\pix\projects\iranzamin\Seated Iron Vairocana Buddha of Dopiansa temple in Cheorwon, Korea.jpgوَیروچانَه بودای آهنی، معبد چئوروون، کره

仏陀坐像 Seated Buddha Gray schist, A.D.3C, H.51cm, サリバロール(Sahri-Bahlol)出土 ほぼ完品で美しいものです。グレコ・ローマンの匂いが抜けてアジア化した時期のもので、これが中国に伝わるのだと思います。禅定印の仏陀の下には右に弥勒、左に観音菩薩を伴って中央にもう一人仏陀がいます。ガンダーラの中心地サリバロールの後期の作です。تندیس بودا از سنگ شیست خاکستری، ایران شرقی، قرن سوم میلادی

ژ) نشانه‌‌‌ي زیرین

Ushas Mudra

این حرکت دست را در سنت بودایی و متون یوگی «اوشَس‌‌‌ مودرا» می‌‌‌نامند که نخستین واژه‌‌‌ در آن به معنای زیر و پایین است. این حالتی بسیار رایج و آشناست که امروز هم در ایران زمین و سایر نقاط جهان همچون حرکتی عادی برای دست میان مردم رواج دارد. شکل بیرونی‌‌‌اش هم عبارت است از قفل شدن دو دست در هم به شکلی که انگشتان هر دست در فضای خالی میان انگشتان دست مقابل فرو بروند. در سنت یوگی رسم است که در مردان انگشت شست راست و در زنان شست چپ در نهایت بالاتر از همه قرار بگیرد. در بافت هنر بودایی این حرکت نماد تغییر و دگرگونی پنداشته می‌‌‌شود.

س) نشانه‌‌‌ی نهنگ

Makara Mudra

این نشانه را در سنت یوگی‌‌‌ها «ماکارا مودرا» می‌‌‌نامند که در آن ماکارا نام هیولایی دریایی در اسطوره‌‌‌های هندویی است و کمابیش با نهنگ یا تمساح برابر می‌‌‌شود. این نام هم از آنجا آمده که این حالت را در سنت یوگا برانگیزاننده‌‌‌ی نیروهای درونی می‌‌‌دانستند و فکر می‌‌‌کردند اگر انگشتان به این ترتیب قرار بگیرند قدرت روح مانند نهنگی در دریا به جنبش در می‌‌‌آید. در این حالت دست راست حالتی نزدیک به نشانه‌‌‌ی به خود می‌‌‌گیرد و دو انگشت میانی خمیده شده و شست را لمس می‌‌‌کند، از آن سو دست چپ از پهلو آن را در آغوش می‌‌‌گیرد و شست دست چپ به کف دست راست فشرده می‌‌‌شود. این نشانه در حالی که هردو دست تا جلوی سینه بالا آمده‌‌‌اند اجرا می‌‌‌شود و کف هر دو دست رو به آسمان بر افراشته است.

Manjushri<br>Grey stone<br>Eastern India, Pala period | lot | Sotheby's 6-1/4"تندیس سنگی مَنجوشیری، هند شرقی، سبک پالا، قرن دهم میلادی

 

 

ادامه مطلب: بخش ششم: دست و دست – گفتار نخست: دستگیر کردن

رفتن به: صفحات نخست و فهرست کتاب