بخش دوم:چرچیل
گفتار چهارم: نقاشی از نماهای معمارانه
چرچیل هم مانند هیتلر چندین نقاشی از خود به جا گذاشته که در آن نماهایی معمارانه موضوعش بودهاند. او در این زمینه دو تفاوت عمده با هیتلر دارد. نخست آن که اغلب موارد ساختمانهایی را کشیده که خودش یا یکی از دوستانش مالک آن بودهاند، و از این نظر با هیتلر که مالک هیچ یک از ساختمانهای حاضر در نقاشیهایش نبوده، تضادی دارد. دیگر آن که –شاید به همان دلیل نخست- بناهایی ساده و کوچک را بدون جزئیات میکشد. یعنی هم اغلب بناهایی که انتخاب کرده باشکوه نیست و هم اگر باشد در نقاشیاش عظمت یا شکوهی معمارانهشان را خوب نمایش نمیدهد.
سایه بر پله در جنوب فرانسه
راهروی سایهگیر
ایگثاموت
کلبهی باغی در خانهی بالسان
بندر سن ژان کَپفِرا. ۱- ۱۹۲۱.م
بندر سن ژان کَپفِرا. ۲- ۱۹۲۱.م
روی هم رفته به همان اندازه که هیتلر شیفتهی معماری است، چرچیل به منظرههای طبیعی گرایش دارد و به همین خاطر سازههای معمارانهای هم که کشیده اغلب در دل مناظر طبیعی غرق شدهاند. این جلوه را به ویژه در نقاشیهایی که از بناهای کنار ساحل یا پای کوه کشیده میتوان به خوبی دید، در آنجا که دریا و کوه بخش اصلی تابلو را پوشانده و بناها و ساختمانها در گوشهای و حاشیهای جای گرفتهاند. میتوان گفت چرچیل نقاشی نمای معمارانه ندارد و هرآنچه در این زمینه کشیده در ردهی مناظر روستایی میگنجد.
دورنمای اِزه- ۱۹۲۱.م
منظرهی ازه در آلپ ساحلی
طلوع خورشید در چارتول
استخر شنا در چارتْوِل
مسیر مسابقه- ۱۹۲۱.م
منظرهی کلبهی چارتول
ویلای ریویِرا
کودک در باغ- ۱۹۲۵.م
درهای در جنوب فرانسه
تراس خانهی لیمپن
چشمانداز وزو از پمپی
خانهی روستایی در جنوب فرانسه
منظرهی زمستانی چارتول
چشمانداز چارتول
توفان بر فراز کان- ۱۹۲۵.م
قایق در کان- ۱۹۳۷.م
چشمانداز کِنت
منظرهی ونس در آلپ
رودخانهی وار
برخی از این تابلوها –مثل «قایق در کان» و «کلبه باغی در خانهی بالسان»- محکم و خوب کشیده شدهاند. اما بیشترشان خامدستانه ترسیم شدهاند و به ویژه دلیل ناموفق بودن اجرایشان آن است که خطوط و مرزهای تصویرشان مبهم و لرزان است، بی آن که چارچوبی سبکی و ارزشی زیباییشناسانه از آن برخیزد.در همین تابلوها تا حدودی میتوان ردپای زندگی اشرافی چرچیل را نیز بازیافت. برخی از نقاشیهای او از منظرههایی دوردست از دید اروپاییان است که در آن روزگار هر هنرمندی در آرزوی سفر به آنجا میسوخته است. برخی از این آثار به اهرام مصر مربوط میشوند و روشن است که چرچیل شیفتهی چشماندازشان شده بوده، هرچند در پیادهسازی این شیفتگی بسیار ناشیگرانه رفتار کرده است. منظرهی شهر اورشلیم یا پلهای رومی جنوب فرانسه هم از این زاویه جای توجه دارند.
دورنمای اورشلیم- ۱۹۲۱.م
توفان و پل در جنوب فرانسه
پل گارد
نزدیک اهرام-۱۹۲۱.م
در اهرام-۱۹۲۱.م
چشمانداز قاهره از اهرام- ۱۹۲۱.م
ادامه مطلب: بخش دوم، گفتار پنجم: چشم اندازهای طبیعی