پنجشنبه , آذر 22 1403

بخش دوم، گفتار چهارم: نقاشی از نماهای معمارانه

بخش دوم:چرچیل

گفتار چهارم: نقاشی از نماهای معمارانه

چرچیل هم مانند هیتلر چندین نقاشی از خود به جا گذاشته که در آن نماهایی معمارانه موضوعش بوده‌اند. او در این زمینه دو تفاوت عمده با هیتلر دارد. نخست آن که اغلب موارد ساختمانهایی را کشیده که خودش یا یکی از دوستانش مالک آن بوده‌اند، و از این نظر با هیتلر که مالک هیچ یک از ساختمانهای حاضر در نقاشی‌هایش نبوده، تضادی دارد. دیگر آن که –شاید به همان دلیل نخست- بناهایی ساده و کوچک را بدون جزئیات می‌کشد. یعنی هم اغلب بناهایی که انتخاب کرده باشکوه نیست و هم اگر باشد در نقاشی‌اش عظمت یا شکوهی معمارانه‌شان را خوب نمایش نمی‌دهد.

G:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلshadows-on-a-staircase-in-southern-france(1).jpg!Large.jpg

سایه بر پله در جنوب فرانسهG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلshady-cloister(1).jpg!Large.jpg

راهروی سایه‌گیرG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلightham-moat(1).jpg!Large.jpg

ایگثاموتG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیل gardener-s-cottage-at-mme-balsan-s-house(1).jpg!Large.jpg

کلبه‌ی باغی در خانه‌ی بالسانG:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیلthe-harbour-at-st-jean-cap-ferrat-1921-1(1).jpg

بندر سن ژان کَپ‌فِرا. ۱- ۱۹۲۱.مG:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیلthe-harbour-at-st-jean-cap-ferrat-1921(1).jpg!Large.jpg

بندر سن ژان کَپ‌فِرا. ۲- ۱۹۲۱.م

روی هم رفته به همان اندازه که هیتلر شیفته‌ی معماری است، چرچیل به منظره‌های طبیعی گرایش دارد و به همین خاطر سازه‌های معمارانه‌ای هم که کشیده اغلب در دل مناظر طبیعی غرق شده‌اند. این جلوه را به ویژه در نقاشی‌هایی که از بناهای کنار ساحل یا پای کوه کشیده می‌توان به خوبی دید، در آنجا که دریا و کوه بخش اصلی تابلو را پوشانده و بناها و ساختمانها در گوشه‌ای و حاشیه‌ای جای گرفته‌اند. می‌توان گفت چرچیل نقاشی نمای معمارانه ندارد و هرآنچه در این زمینه کشیده در رده‌ی مناظر روستایی می‌گنجد.

G:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیلdistant-view-of-eze(1).jpg!Large.jpg

دورنمای اِزه- ۱۹۲۱.مG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلview-of-eze-in-the-alpes-maritimes.jpg!Large.jpg

 منظره‌ی ازه در آلپ ساحلیG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلwinter-sunshine-chartwell.jpg!Large.jpg

طلوع خورشید در چارتولG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلswimming-pool-at-chartwell(1).jpg

استخر شنا در چارتْوِل G:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیل racecourse-nice-1921(1).jpg!Large.jpg

مسیر مسابقه- ۱۹۲۱.مG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلview-of-the-loggia-at-chartwell.jpg!Large.jpg

منظره‌ی کلبه‌ی چارتولG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیل a-villa-at-the-riviera(1).jpg!Large.jpg

ویلای ریویِراG:\pix\1930 Churchill\1925 SirWinstonChurchillpainting.jpg

کودک در باغ- ۱۹۲۵.مG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلvalley-in-southern-france.jpg

دره‌ای در جنوب فرانسهG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلthe-terrace-lympne(1).jpg!Large.jpg

تراس خانه‌ی لیمپنG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلvesuvius-from-pompeii.jpg!Large.jpg

چشم‌انداز وزو از پمپیG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلvillage-house-in-southern-france.jpg!Large.jpg

 خانه‌ی روستایی در جنوب فرانسهG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلwinter-view-of-chartwell.jpg

منظره‌ی زمستانی چارتولG:\pix\1930 Churchill\1950 Sir Winston Churchill, View of Chartwell..jpg

چشم‌انداز چارتولG:\pix\1930 Churchill\1925 چرچیلa-storm-over-cannes(1).jpg!Large.jpg

توفان بر فراز کان- ۱۹۲۵.مG:\pix\1930 Churchill\1937 SIR WINSTON CHURCHILL, BOATS AT CANNES HARBOR, 1937..jpg

قایق در کان- ۱۹۳۷.مG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلview-of-the-weald-of-kent.jpg!Large.jpg

چشم‌انداز کِنتG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلview-near-vence-in-the-alpes-maritimes.jpg!Large.jpg

منظره‌ی ونس در آلپG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلview-on-the-river-var.jpg!Large.jpg

  رودخانه‌ی وار

برخی از این تابلوها –مثل «قایق در کان» و «کلبه باغی در خانه‌ی بالسان»- محکم و خوب کشیده شده‌اند. اما بیشترشان خامدستانه ترسیم شده‌اند و به ویژه دلیل ناموفق بودن اجرایشان آن است که خطوط و مرزهای تصویرشان مبهم و لرزان است، بی آن که چارچوبی سبکی و ارزشی زیبایی‌شناسانه از آن برخیزد.در همین تابلوها تا حدودی می‌توان ردپای زندگی اشرافی چرچیل را نیز بازیافت. برخی از نقاشی‌های او از منظره‌هایی دوردست از دید اروپاییان است که در آن روزگار هر هنرمندی در آرزوی سفر به آنجا می‌سوخته است. برخی از این آثار به اهرام مصر مربوط می‌شوند و روشن است که چرچیل شیفته‌ی چشم‌اندازشان شده بوده، هرچند در پیاده‌سازی این شیفتگی بسیار ناشی‌گرانه رفتار کرده است. منظره‌ی شهر اورشلیم یا پل‌های رومی جنوب فرانسه هم از این زاویه جای توجه دارند.

G:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیلview-of-jerusalem-1921.jpg

دورنمای اورشلیم- ۱۹۲۱.مG:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیل view-of-cairo-from-the-pyramids(1).jpg

توفان و پل در جنوب فرانسهG:\pix\1930 Churchill\1930 چرچیلthe-pont-du-gard(1).jpg!Large.jpg

پل گاردG:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیل near-the-pyramids-1921(1).jpg

نزدیک اهرام-۱۹۲۱.مG:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیل at-the-pyramids(1).jpg

در اهرام-۱۹۲۱.مG:\pix\1930 Churchill\1921 چرچیل view-of-cairo-from-the-pyramids(1).jpg

چشم‌انداز قاهره از اهرام- ۱۹۲۱.م

 

 

ادامه مطلب: بخش دوم، گفتار پنجم: چشم اندازهای طبیعی

رفتن به: صفحات نخست و فهرست کتاب