پنجشنبه , آذر 22 1403

دوم: سردیس‌‌ها

دوم: سردیس‌‌ها

یکی از مشتق‌‌های مهم هنر مجسمه‌‌سازی، به ساخت چهره‌‌ی انسانی مربوط می‌‌شود که سردیس‌‌ها و نقاب‌‌ها را نتیجه می‌‌دهد. در ایلام و میانرودان شماری چشمگیر از سردیس‌‌ها یافت شده که از نظر ظرافت و واقع‌‌نمایی یا نمایش حالات و بازنمایی نمادین حس و حال افراد کیفیتی ممتاز دارند. یکی از قدیمی‌‌ترین این نمونه‌‌ها سردیسی است شکسته از شهر اوروک که به اواخر هزاره‌‌ی چهارم پ.م مربوط می‌‌شود. این سردیس را می‌‌توان با سردیسی از نین‌‌کاسی، ایزدبانوی آبجو مقایسه کرد که نزدیک به دو هزار سال بعد در همان منطقه ساخته شده است. تداوم سبک هنری و سلیقه‌‌ی زیبایی‌‌شناسانه در این منطقه با این قیاس روشن می‌‌شود.

https://i.pinimg.com/originals/03/a0/23/03a023bf6c2fc15809c4a3b44b0a2a8e.jpgسردیس زن سومری، حدود ۲۳۰۰ پ.م

https://i.pinimg.com/originals/37/3b/8b/373b8bfbc531ce576bec1510623b30bc.jpgسردیس اوروک، حدود ۳۰۰۰ پ.م

1b - Ninkasi, alien goddess of beer-making for her fellow godsنین‌‌کاسی، ۱۳۰۰ پ.م  

 

https://i.pinimg.com/originals/7a/de/c3/7adec3c06cf422c478e928711b2380af.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 cité de Mari (Tell Hariri), milieu du IIIe millénaire avant JC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 height 10.8 cm. Sumerian, 2550-2250 BCr.jpgسردیس‌‌های ماری (تل حراری)، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م

در مقابل این سردیسهای واقع‌‌گرا، نمونه‌‌هایی هم داریم که بر عناصری از چهره مثل چشم و ابرو و بینی تاکید می‌‌کند و با این همه اغراق در اندازه‌‌ی این اندامها را در بافتی طبیعی و واقع‌‌نما به انجام می‌‌رساند. سردیسهای زنانه‌‌ی یافت شده در شهر باستانی ماری که به اواسط هزاره‌‌ی سوم پ.م باز می‌‌گردند، نمونه‌‌ی خوبی از این سبک هستند. باقی سردیسهای یافت شده در این قلمرو را می‌‌توان حد واسطی میان این دو قطبِ واقع‌‌گرا –نمادین دانست. هرچند عناصری مثل اغراق در اندازه‌‌ی چشم و ابرو و پافشاری بر بازنمودن آرایش موهای زنان و استفاده از سنگ برای نمایش رنگ چشم در همه‌‌ی نمونه‌‌ها همچنان باقی است.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2800 194952863_aa138b537f_o.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Head of a Woman from Khafajah Iraq (ancient Tutub) Early Dynastic III mid-3rd millennium BCE Limestone.jpgخفجه، حدود ۲۵۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1800 Old Babylonian Ceramic Head of a Male ca 2000-1600 BCE.jpgبابل، اوایل هزاره‌‌ی دوم پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 SUMERIAN - HEAD OF A PRIEST. TERRACOTTA WITH RED BROWN PIGMENT - 3rd dynasty of Ur, 2100-1900 BC.jpg سردیس سفالی، اور، ۲۱۰۰ پ.م 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\2600-2350 BCE. alabaster 5 inch deep. Sumerian, Mesopotamia.jpgسردیس مرمری، ۱۲ سانتی‌‌متر 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2600 Diosa de Ur, Irak.JPGسردیس اور ایکو

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2650 Iku-shamagan, King of Mari. Steatit statuette (2650 BCE).jpgشَمَگان، شاه ماری، ۲۶۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2700 Estatuas Sumerias e1.JPGسر پیکرک‌‌های اشنونه 

در میان سردیس‌‌ها یک رده‌‌ی چشمگیر به مجسمه‌‌ها یا نقابهای مفرغین یا زرینی مربوط می‌‌شود که اغلب از روی رخسار شاه-کاهنی ساخته شده‌‌اند. قدیمی‌‌ترین نمونه از این دست کلاهخودی طلایی است که در گور مسکلم‌‌دوگ شاه اور (قرن ۲۶ پ.م) یافت شده و موها و دستار و گوش او را نشان می‌‌دهد. با توجه به جای نهاده شدن این نقاب در گور، روشن است که این شاه آن را در زمان حیات همچون کلاهی بر سر می‌‌گذاشته است.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2400 PG 755, the tomb of Mes-kalam-dug.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2550 Meskalamdug_helmet_British_Museum_electrotype_copy_original_is_in_the_Iraq_Museum,_Bagdad.jpgکلاهخود زرین مسکلم‌‌دوگ، شاه اور، ۲۵۵۰ پ.م و گور او، با کلاهخود نهاده در کنار سرش

G:\pix\projects\maps\-2300 akkad2ma0.jpg

قلمرو دولت اکد در بیشینه‌‌ی گسترش‌‌اش: خاکستری) هسته‌‌ی مرکزی شکل‌‌گیری اکد؛ آبی) قلمرو آسورستان که توسط شروکین فتح شد و بعد از مرگ او از دست رفت؛ سبز) قلمرو ایلام که تا دوران منیش‌‌توسو پسر شروکین زیر سلطه‌‌ی اکدی‌‌ها بود.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\73-sumer_gold.jpgسردیس زرین سومری

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\000head03.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\000sargon.jpgسردیس شروکین، اکد، ۲۳۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\5a4c49cd26a6aead561621110c13d232.jpg سردیس اورنمو، اور، ۲۱۰۰ پ.م 

در این رده یک نمونه‌‌ی مشهور نقاب مفرغین شروکین اکدی است و دیگری نقاب مشابهی که به اورنَمو بنیانگذار دودمان سوم اور تعلق دارد و در ثلث آخر هزاره‌‌ی سوم پ.م در میانرودان ساخته شده است. ساخت سردیس‌‌ها در میانرودان به ویژه پس از استیلای شروکین اکدی بر این قلمرو توسعه‌‌ی چشمگیری پیدا کرد و به سبکی رایج تبدیل شد. تا پیش از آن چهره‌‌ها کمابیش کلیشه‌‌ای و شبیه به هم ساخته می‌‌شدند و در مجسمه‌‌ها تاکید بیشتر بر عناصری مثل مو و چشمهای درشت بود و وضعیت بدن مهمتر از سر قلمداد می‌‌شد. این سنت پا برجا بود تا زمانی که شروکین سراسر میانرودان را در قالب یک دولت یکپارچه متحد کرد و به شوش و قلمرو هوری‌‌ها در آسورستان هم حمله برد و برای مدتی کوتاه یک دولت فراگیر را در این منطقه پدید آورد. پس از ظهور دولت اکد نوعی انفجار هنری در منطقه داریم که در آن سبک هنری خاص سومری که در مقبره‌‌ی پوابی و دودمان قدیم اور و لاگاش نمایان بود، با زیبایی‌‌شناسی ایلامی درآمیخت و این دومی بر فلزکاری و نمایش جزئیات طبیعت‌‌گرا تاکید می‌‌کرد.

سردیس مفرغین شروکین و همچنین نقاب اورنمو که دو قرن پس از آن و به تقلید از آن ساخته شده، در واقع دنباله‌‌ی هنر ایلامی محسوب می‌‌شوند و با قراردادهای چهره‌‌پردازی در هنر سومری قدیم تفاوت دارند. به این ترتیب در حدود سال ۲۳۰۰ پ.م آمیختگی‌‌ای سیاسی در میانه‌‌ی دو قلمرو ایلام و سومر می‌‌بینیم که علاوه بر مدارهای بازرگانی قدیمی‌‌تر، پل ارتباطی سیاسی تازه‌‌ای را نیز پدید می‌‌آورد و ترکیب سبکهای هنری در دو سوی زاگرس را تشدید می‌‌کند. این پیوندها همچنان پس از فروپاشی دولت اکد تداوم می‌‌یابد. چنان که در برابر حدود نیم قرنی که اکدی‌‌ها بر میانرودان و بخشهایی از قلمرو ایلام حکومت می‌‌کنند، حدود یک قرن حاکمیت گوتی‌‌ها بر میانرودان را داریم و اینان قومی نیرومند در لرستان و کردستان امروز بوده‌‌اند که تا دو هزار سال بعد همچنان قدرتمند و مهاجم باقی می‌‌مانند و پس از فرو افتادن اکدی‌‌ها پادشاهی پایدار و شگفت‌‌انگیزی ایجاد می‌‌کنند که در ضمن اولین حکومت انتخابی جهان هم هست و سلطنت در آن دارای دوره‌‌بندی‌‌ها کوتاه شش یا سه ساله بوده است.

یکی از ویژگی‌‌های مهم هنر درباری ایلام و میانرودان باستان آن است که در آن شاهِ درگذشته بازنموده نمی‌‌شده است. این در حالی است که هم در ایلام و هم در دولتشهرهای سومری و دولتهای بعدی در بابل و آشور سیاهه‌‌هایی دقیق و طولانی از نام و نشان شاهان پیشین در دست داریم و متونی چشمگیر تدوین شده که نشان می‌‌دهد خاطره‌‌ی تاریخی پردامنه و دقیقی درباره‌‌ی دورانهای گذشته و شاهان درگذشته در ذهن افراد وجود داشته است. همچنین استفاده از نامها و القاب شاهان درگذشته نشانگر تداوم و استحکام روایتهای تاریخی در دامنه‌‌ای چند هزار ساله است. چنان که شاهی آشوری در قرن هشتم پ.م پس از به قدرت رسیدن، خود را شروکین می‌‌نامد و این نام بنیانگذار دودمان نخست اکد است که هزار و ششصد سال پس از او می‌‌زیسته است. با این حال به جز شاهانی بسیار کهن مثل گیلگمش که نیمه خدا شمرده می‌‌شدند، شاهان مُرده در هنرها هرگز بازنموده نمی‌‌شده‌‌اند و هنر درباری بر نمایش شاهان زنده تمرکز کرده است.[1]

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2050 Gypsum, bitumen, H. 10.16 cm. W. 6.35 cm. D. 7.62 cm. Third Dynasty of Ur, ca. 2000-2050 B.C..jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2480 alabaster, H6,5 cm Sumer, Akkadian dynasties, after 2480 BCE.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 sargon-image001.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\9d058a86de13b80bcd011f74a8f44c75.jpgچرخش در سبک چهره‌‌پردازی میانرودان: پایانی) سردیس‌‌ ائاناتوم شاه لاگاش، ۲۴۰۰ پ.م (یک قرن پیش از ظهور شروکین)؛ میان-سومین) سردیس سنگی شروکین، ۲۳۰۰ پ.م؛ میان-دومین) سردیس اکدی، ۲۳۰۰ پ.م؛ بالایی-اولین) سردیس شاهی از سلسله‌‌ی سوم اور، حدود ۲۰۵۰ پ.م

این حدس که خاستگاه چرخش هنری واقع‌‌گرایانه در دولت اکد، در اصل ایلام بوده، با دو رده‌‌ی متفاوت از گواهان تایید می‌‌شود. نخست آثار فلزی بسیار ظریف و واقع‌‌گرایی که از اواخر هزاره‌‌ی چهارم پ.م در این قلمرو تولید می‌‌شده و تاکیدهای اغراق‌‌‌‌آمیز بر اندامها (مثلا چشم و بینی و گردن) که در هنر میانرودان رایج بوده را فاقد است و در مقابل بر ریزه‌‌کاری‌‌های طبیعی چهره تاکید می‌‌کند.

دومین شاهد آن است که سبک هنری واقع‌‌گرایی که بر ویژگی‌‌های منحصر به فرد چهره‌‌ها تاکید می‌‌کند بعدتر نیز در ایلام همچنان شکوفا باقی می‌‌ماند و تنوع و دامنه‌‌ی خلاقیت هنری‌‌اش چشمگیر است. در حالی که در میانرودان به ویژه پس از فرو افتادن اکدی‌‌ها گرایشی به بازگشت به همان سبک هنری قراردادی کهن سومری به چشم می‌‌خورد. بعدتر هم که کاسی‌‌ها در اوایل هزاره‌‌ی دوم پ.م از ایران مرکزی به میانرودان رفتند و بابل را گرفتند، دوباره سبکی هنری در آنجا رایج شد که باز بر همین واقعگرایی تاکید می‌‌کرد و از این نظر با سبک بومی دولتشهرهای سومری زاویه داشت. یعنی چنین می‌‌نماید که در میانرودان همبستگی‌‌ای میان رواج سبک هنری واقع‌‌گرا در چهره‌‌پردازی، و نفوذ سیاسی ایلامی‌‌ها و اقوام شرق زاگرس وجود داشته است.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2050 face of Ur-Namma, Sumerian king 2047-2030 BCE.jpgاورنمو، شاه اور، ۲۰۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1400 elam_portrait.jpgایلام، ۱۴۰۰ پ.م

سردیس کاسی‌‌، بابل، حدود ۱۷۰۰ پ.م 

یکی از کاملترین نمودهای هنر عصر حاکمیت گوتی‌‌ها بر سومر را در تندیسهای بازمانده از گودآ حاکم شهر لاگاش می‌‌بینیم که از امیران مطیع شاهان گوتی بوده است. سردیسها و تندیسهای بازمانده از گودآ از سویی عناصر سومری مثل تاکید بر چشم و ابرو را حفظ کرده‌‌اند و از سوی دیگر واقع‌‌گرایی هنر ایلامی را در خود جذب کرده‌‌اند.

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 white alabaster statue that could either be a priest or the priest king, Gudea of Lagash.gif

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2300 گودآ ی.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2100 Reign of Gudea.jpg G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\518px-Head_Gudea_Louvre_AO13.jpgسردیسهای گودآ انسیِ لاگاش

SSumerian Statue Head CIRCA -2600-2400 B.C/ Sumerian Periodاحتمالا ایلامی، حدود ۲۵۰۰ پ.م

https://66.media.tumblr.com/ede06c42342eb59efff29d983a6ccb95/tumblr_okix6fgxag1rgfuxjo2_640.jpgگاو-مرد (نماد اوتو)، سومر، ۲۵۰۰ پ.م 

Mésopotamie, Epoque Néo-sumérienne, ca. 2150-2000 av. J.-C. H_7,6 cmسومر، حدود ۲۱۰۰ پ.م 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Calcite et lapis-lazuli. Asie Occidentale,deuxieme moitie du IIIe millenaire av fgo.jpgسردیس از کلسیت، ایلام؟، حدود ۲۴۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Head of a Statue of Ishtar, with a Headdress, from the Temple of Ushtar at Mari Syrian 2800-2300 BC..jpgمعبد ایشتار در ماری، ۲۵۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Head of a Woman from Khafajah Iraq (ancient Tutub) Early Dynastic III mid-3rd millennium BCE Limestone.jpgخفجه، میانه‌‌ی هزاره‌‌ی سوم پ.م  

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2150 Head_of_Gudea.jpgسردیس گودآ، لاگاش، ۲۱۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2500 Ca. 2600-2400 B.C.E., H. 10 cm. complete figure was probably 60 cm high).jpgسردیس با بلندای ۱۰ سانتی‌‌متر، سومر، ۲۵۰۰ پ.م 

 

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2150 Sumerian_princess_of_the_time_of_Gudea_circa_2150_BCE.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2150 Sumerian_princess_of_the_time_of_Gudea_2150_BCE._Louvre_Museum_AO_295.jpg تندیس عصر گودآ، لاگاش، ۲۱۵۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-2140 Neo-Sumerian, around 2140 BCE Limestone, H 22,2 cm AO 4754 Louvre.jpgسردیس آهکی، بلندا: ۲/۲۲ سانتی‌‌متر، سومر، ۲۱۴۰ پ.م

https://static01.nyt.com/images/2010/03/16/science/16archeo-3/16archeo-3-popup.jpg?quality=75&auto=webp&disable=upscaleسردیس زرین از گورستان یارشهر (شیائوهِه) در ترکستان، ۱۸۰۰ پ.م

 

 

  1. Eppihimer, 2013:

 

 

ادامه مطلب: سوم: فلزکاری‌‌

رفتن به: صفحات نخست و فهرست کتاب