پنجشنبه , آذر 22 1403

چهارم: آوندها

چهارم: آوندها

آوندهای سفالی در منطقه‌‌ی قفقاز و آناتولی در سپیده‌‌دم یکجانشینی بر صحنه پدیدار می‌‌شود و بی وقفه تا هزاره‌‌های بعدی ادامه پیدا می‌‌کند. دگرگونی‌‌های سبکی و ریختی در ساخت این آوندها البته بروز می‌‌کند، اما این از ورود و آمیختگی جمعیتهای تازه و گذارهای فناورانه ناشی می‌‌شود و هرگز به ریشه‌‌کنی سبکهای پیشین و گسست فرهنگی نیست.

Hittite, "royal sing" stamped teapots, Kültepe- Kaniş, 1800-1735 BC کوزه‌‌ی هیتی، کول‌‌تپه، قرن ۱۸ پ.م

Jarخمره‌‌ی سفالی، حاجی‌‌لَر، حدود ۵۵۰۰ پ.م

Group of four vasesآوندهای زرین و سیمین، تروا، حدود ۲۲۰۰ پ.م

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1900 Hittite, libation cub, lion, Kültepe- Kaniş, 1900 BC.jpg

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1850 کول تپه Animal shaped rhyton from Kanesh (19th century BC).jpgدو ظرف آیینی از کول‌‌تپه، قرن نوزدهم پ.م

G:\pix\-1700 Old Assyrian Trading Colony–early Old Hittite 1900-1600 ابعاد 8 x 12.7 cm.jpg

https://images.metmuseum.org/CRDImages/an/original/DP-13441-011.jpg

https://collectionapi.metmuseum.org/api/collection/v1/iiif/325242/688768/main-imageسه آوند سفالی از آناتولی مربوط به قرن ۱۷-۱۸ پ.م، بالایی) قالب کفش، ۸ در ۷/۱۲ سانتی‌‌متر؛ میانی) جام اجتمالا از کول‌‌تپه، در ابعاد ۱۰ در ۳/۸ سانتی‌‌متر؛ پایینی) فنجان، با قطر ۶ سانتی‌‌متر

در قلمرو هیتی آوندهایی بزرگ و آیینی با نقش‌‌برجسته‌‌هایی چشمگیر هم ساخته می‌‌شده که نمونه‌‌هایی از آن را در تپه‌‌ی حسینی دده و تپه ایناندیک یافته‌‌اند. تپه حسینی دده در استان چوروم ترکیه‌‌ی امروز و در جنوب دریای سیاه قرار دارد و در آن دو خمره‌‌ی بزرگ سفالی با بلندای بیش از ۸۰ سانتی‌‌متر کشف شده است. تپه ایناندیک در پنجاه کیلومتری شمال آنکارا قرار دارد و در آن خمره‌‌ی مشابهی پیدا کرده‌‌اند که نقش برجسته‌‌ی چشمگیری بر آن کار شده است.

بر خمره‌‌ی ایناندیک سه ردیف نقش می‌‌بینیم که مراسمی دینی را نمایش می‌‌دهد. در یک صحنه آیین قربانی گاو به دست شاه را در برابر تندیس گاوی می‌‌بینیم، و بعد شاه در برابر مذبحی خود را تطهیر می‌‌کند. در دیگری مجموعه‌‌ای از آوندها را می‌‌بینیم و شاه و ملکه در فضای داخلی معبدی حضور دارند و انگار مراحل بزمی آیینی را اجرا می‌‌کنند. در سومی گروهی از خنیاگران شاه و ملکه را که بر تختی نشسته‌‌اند همراهی می‌‌کنند و در نهایت تصویر مرد و زنی را در حال هماغوشی می‌‌بینیم که احتمالا اجرای آیین باروری توسط شاه و ملکه بوده است.[1]

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\1600 کوزه ایناندیک.jpg

 

G:\pix\-1650 İnandık vase ۸۰ سانت.jpgخمره ایناندیک

G:\pix\-1400  Hüseyindede vases هیتی ۸۵ در ۵۰ سانت.jpgخمره اول حسین دده

G:\pix\-1400  Hüseyindede vases هیتی.jpgخمره‌‌ی دوم حسین دده 

G:\pix\-1650 İnandık vase ۸۲ سانت .jpg

G:\pix\-1600 -1400حسین  دده.jpg

G:\pix\-1650 ایناندیک.jpgخمره‌‌ی ایناندیک

G:\pix\-1650 İnandık vase.jpgخمره‌‌ی ایناندیک خمره‌‌ی

G:\pix\-1600 HüseyindedeVaseA-Schwertträger.jpg اول حسین دده

G:\pix\-1400 HüseyindedeVaseA-Stierköpfe.jpgدهنه‌‌ی خمره‌‌ی ایناندیک

G:\pix\-1600 HüseyindedeVaseA-Detail.jpgنقش خمره‌‌ی اول حسین دده

G:\pix\-1600 HüseyindedeVaseA-Stier&Gott.jpg

G:\pix\-1400 HüseyindedeVaseA-Tempel.jpgنقشهای خمره‌‌ی اول حسین دده

G:\pix\projects\iranzamin\3000-1200\-1600 HüseyindedeVaseB-Stierspringer.jpgگاوبازی، بر لوله‌‌ی خمره‌‌ی دوم حسین دده

از حدود سال ۱۶۰۰ پ.م با جایگیر شدن آریایی‌‌ها در آناتولی و شمال میانرودان و تثبیت دولت هیتی و میتانی سبکی نو در ساخت آوندهای فلزی رواج یافت که آن هم بیشتر از هنر ایلام-میانرودان مشتق شده بود و بسیاری از مضمونهای رایج در نقش‌‌برجسته‌‌ها و لول‌‌های قدیمی را در بافتی نو بازتولید می‌‌کرد.

 

 

  1. Ambos and Krauskopf, 2010: 135.

 

 

ادامه مطلب: گفتار سوم: هنر سند و بلوچستان

رفتن به: صفحات نخست و فهرست کتاب