پنجشنبه , آذر 22 1403

گفتار چهارم: مجسمه‌های پراکنده

گفتار چهارم: مجسمه‌های پراکنده

قدیمی‌ترین مجسمه‌ی کشف شده از اروپا یک پیکرک شیر-انسان[1] است که در سال ۱۳۱۸ (۱۹۳۹.م) در غاری در منطقه‌ی هولنشتاین اشتادل[2] آلمان کشف شد، و قدیمی‌ترین مجسمه‌ی جانوری یافته شده در جهان است. این پیکرک که از عاج ماموت ساخته شده، ۳۱ سانتی‌متر بلندا دارد و بین ۳۵ تا ۴۰ هزار سال پیش ساخته شده است. این پیکرک در ابتدای کار نرینه دانسته می‌شد اما فشار گروه‌های زن‌گرا طی سالهای اخیر باعث شده برخی از پژوهشگران به این فرض بگروند که الگوی این اثر یک زن بوده است. با این همه یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که یکی از قطعات شکسته‌ شده‌ی تندیس آلت نره را نشان می‌دهد و بنابراین حدس غالب آن است که پیکرک مردی با سر شیر را نشان می‌دهد.

Lion Man/Woman

Lion-man - Wikipediaپیکرک شیرانسان هولشتاین اشتادل

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Venus_of_Brassempouy.jpg سردیس بانوی براسم‌پوی

چنین می‌نماید که شیر در این منطقه از اهمیتی آیینی برخوردار بوده باشد. چون در غار فوگل‌هِرد[3] که در سوابیا و در نزدیکی محل کشف این پیکرک قرار دارد، تندیس کوچک دیگری در کنار چند فلوت و آثار پارینه‌سنگی دیگر یافت شده که آن نیز سر شیر را نشان می‌دهد. به همین خاطر چنین می‌نماید که این مضمون اهمیتی اسطوره‌شناسانه و آیینی در جمعیتهای عصر پارینه‌سنگی زبرین آلمان داشته باشد. این سر شیر حدود چهل هزار سال قدمت دارد و در نزدیکی تندیسهای کوچکی از یک ماموت و یک اسب یافت شده که به ترتیب ۳۵ هزار سال و ۳۰ هزار سال از عمرشان می‌گذرد (نگاره‌های زیر).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Landesmuseum_W%C3%BCrttemberg_-Vogelherdh%C3%B6hle-L%C3%B6wenk%C3%B6pfchen536.jpg/1024px-Landesmuseum_W%C3%BCrttemberg_-Vogelherdh%C3%B6hle-L%C3%B6wenk%C3%B6pfchen536.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/13/MUT-9846.jpg/1024px-MUT-9846.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Vogelherd_Mammut_2006.jpg/1024px-Vogelherd_Mammut_2006.jpg

در میان آثاری از که از اروپا پیدا شده، سردیس بانوی براسِم‌پوی[4] موقعیتی ممتاز دارد. چون قدیمی‌ترین بازنمایی واقع‌گرایانه‌ی چهره‌ی انسان محسوب می‌شود. این سردیس ۳۶۵ میلی‌متر بلندا دارد و بر قطعه‌ای عاج تراشیده شده است. آن را در منطقه‌ی براسِم‌پوی فرانسه کشف کرده‌اند و قدمتش به ۲۵ هزار سال پیش باز می‌گردد. در کنار این سردیس پیکرک زنانه‌ی دیگری هم کشف شده که به رده‌ی تندیسهای ننه مربوط می‌شود و در گفتار بعدی بدان اشاره خواهیم کرد.

یکی از گنجینه‌های مهم دیگر هنر پارینه‌سنگی در غار فوگِل‌هِرد[5] واقع در وورتمبرگ آلمان کشف شده است. برخی از مهمترین یافته‌های این غار به شرح زیر هستند:

venus figurineننه‌ی تراشیده از دندان خرس با قدمت ۱۳ هزار سال

dig siteپیکرک با بلندای ۶۹ میلی‌متر عاجی با قدمت ۳۰۷۰۰ سال

Cave Lion headسر شیر عاجی با درازای ۲۵ میلی متر

 Bovidتندیس عاجی گاوسان با قدمت ۳۵ هزار سال

Cave Lion figurineپیکرک عاجی شیر با درازای ۵۶ میلی‌متر

horse figurineاسب عاجی

lion figurine

mammoth figurineفیل عاجی با درازای ۵ سانتی‌متر از ۳۵-۴۰ هزار سال پیش

mammoth figurine

http://donsmaps.com/images25/mammothviews.jpgماموت تراشیده شده از عاج با درازای ۳۷ میلی‌متر و وزن ۵/۷ گرم با قدمت ۳۵ هزار سال

 Vogelherd abstract engraving on animal animal figurineپیکرک جانور با درازای ۵/۶۳ میلی‌متر

Bison

 Vogelherd bisonپیکرک بوفالو با درازای ۷۲ میلی‌متر

یکی دیگر از مراکز جالب توجه ساخت پیکرک‌های جانوری در عصر پارینه سنگی، در جنوب سیبری قرار دارد و به فرهنگ مالتینسکو بورنتسکایا مربوط می‌شود. در نگاره‌های زیر نمونه‌هایی از آثار این فرهنگ را می‌بینید:

http://donsmaps.com/images31/swimmingbird.jpg

http://donsmaps.com/images26/thehermitage209.jpgپرنده‌ی شناگر از جنس عاج ماموت (۴۲ در ۱۷ میلی‌متر) 

http://donsmaps.com/images31/birdmalta.jpg

Mal'ta artefact

Malta  flying  birdپرنده‌ی انتزاعی (۷۸ در ۱۷ میلی‌متر)

Malta  calendar plate

Malta  calendar plateصفحه‌ی عاجی حکاکی شده (۱۳۸ در ۸۱ میلی‌متر) 

نمونه‌ی جالب توجه دیگر سر گوزن هویتینِن[6] است که از سنگ صابون تراشیده شده و در منطقه‌ای به همین نام در غرب فنلاند یافته شده است. قدمتش به ۸-۹ هزار سال می‌رسد درازایش ده سانتی‌متر است. این سردیس در انتهای خود سوراخی داشت که احتمالا برای برافراشتن‌اش بر فراز چوبی مورد استفاده قرار می‌گرفته و بنابراین کارکردی آیینی و جمعی داشته است.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Huittisten_hirvenp%C3%A4%C3%A4.jpg

 اثر چشمگیر دیگر کنده‌کاری گاومیشی است که دارد پشت خود را می‌لیسد. این اثر از شاخ گوزن تراشیده شده و در آبری دو لامادلن فرانسه پیدایش کرده‌اند. قدمتش به پانزده هزار سال پیش می‌رسد و نمونه‌ای از هنر خلاقانه‌ی عصر پارینه سنگی است (تصویر زیر).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/F07_0054.Ma.JPG/1024px-F07_0054.Ma.JPG

آثار سنگی و عاجی آشکارا عمری بیش از مجسمه‌های چوبی دارند، و برای این آثار حد طبیعی چند هزار ساله‌ای داریم که تنها در اقلیم بسیار خشک یا بسیار سرد برآورده می‌شود. کهنترین تندیس چوبی جهان که تا به امروز باقی مانده «بت شیگیر»[7] است که در قلمرو باستانی سکاها در سرزمین کورگان و نزدیکی کوههای اورال در مرز شمال شرقی حوزه‌ی تمدن ایرانی یافت شده است. امروز این اقلیم منطقه‌ی خودمختار سْوِردلُوْسْک اوبلاست[8] نامیده می‌شود و چون روسها در قرن هجدهم میلادی شهر یکاترینبورگ[9] را در مرکز آن بنیان نهادند، و در کتابهای تاریخ هنر به شکلی زمان‌پریشانه این اثر را به روسها منسوب کرده‌اند. در حالی که حضور معنادار قوم روس در این منطقه به پانصد سال گذشته محدود می‌شود و پیش از آن برای حدود هزار سال قبایل ترکی و اویغوری و پیش از آن برای بیش از دو هزار سال قبایل آریایی سکا در این سرزمین ساکن بوده‌اند که بومیان اصلی منطقه محسوب می‌شده‌اند. یعنی اگر بتوان تبارنامه‌ای قومی و نژادی برای این اثر تعریف کرد، باید به اجداد سکاها و اقوام آریایی اولیه مربوط بوده باشد. این تندیس بنا به تخمینهای گوناگون بین ۹۵۰۰ تا یازده هزار سال پیش ساخته شده است.[10]

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/%D0%91%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%88%D0%BE%D0%B9_%D1%88%D0%B8%D0%B3%D0%B8%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D0%BB.jpg Shigir idol.jpgبت شیگیر

این نکته جای توجه دارد که این اثر قدیمی‌ترین نمونه‌ی پیکرسازی انسان و نه جانوران را بازنمایی می‌کند. الگوی تقدم بازنمایی انسان بر جانوران که ویژه‌ی قلمرو ایران زمین است را بعدتر در ایران غربی و به ویژه گوبک‌لی‌تپه نیز می‌بینیم و این شاید یک جریان عام فرهنگی در این قلمرو جغرافیایی باشد. به هر روی بت شیگیر مردی را در ابعادی بزرگتر از مقیاس طبیعی به شکلی انتزاعی بازنمایی می‌کند. دو بازسازی که بر مبنای قطعات این تندیس انجام گرفته بلندای آن را ۸/۲ متر یا ۳/۵ متر تخمین زده است. بر مبنای حلقه‌های رشد سالانه می‌توان دانست که تنه‌ی درخت عظیمی که این تندیس را از آن تراشیده‌اند خود ۱۵۹ سال عمر داشته است.

 نمونه‌ی جالب توجه دیگر، پیکرک عین صخری با قدمت یازده هزار سال است که در نزدیکی بیت‌لحم در فلسطین یافت شده. این تندیس کهنترین بازنمایی هماغوشی در هنر است و با تراشیدن تکه‌ای سنگ کلسیت درست شده است. مارک کوین مجسمه‌ساز معاصر انگلیسی آن را به فیلمهای هرزه‌نگارانه‌ی معاصر مقایسه کرده و معتقد است که بسته به زاویه‌ی نگریستن به این اثر، می‌توان دو پیکر هم‌آغوش، دو بیضه و آلت نره، آلت مادینه یا پستانهای زن را در آن تشخیص داد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Lovers_9000BC_british_museum.jpg

از بالکان و اروپای شرقی هم چند نمونه پیکرک زیبا داریم. یکی‌اش آدم مقدونی است که در منطقه‌ی گُوْلِرو[11] در مقدونیه کشف شده و قدمتش به هفت هزار سال بالغ می‌شود (نگاره‌ی زیر). دیگری تندیس‌های یافت شده در صربستان است که به فرهنگ وینکا (۵۴۰۰-۴۷۰۰ پ.م) مربوط می‌شود (نگاره‌های زیر).

https://i.pinimg.com/originals/53/3c/02/533c02073ee0c0d5e14bf13dcccb0fdd.jpgآدم مقدونی

The Vinca Culture (Old Europe). The Vinča culture, also known as Turdaș culture or Turdaș-Vinča culture, is a Neolithic archaeological culture in Southeastern Europe, dated to the period 5700–4500 BCE.[1][2] Named for its type site, Vinča-Belo Brdo, a large tell settlement discovered by Serbian archaeologist Miloje Vasić in 1908, it represents the material remains of a prehistoric society mainly distinguished by its settlement pattern and ritual behaviour. Neolithic cat head -- terracotta - c. 4000 BC.  The Vinča culture (c. 6000 to 3000 BC) takes its name from the city of Vinča, near Belgrade, in Serbia, where archaeologists unearthed important remains in 1908. The Vinča people were concentrated near the Danube, in what is now Romania, Bulgaria, Serbia, and Macedonia, but left traces throughout the Balkans.Neolithic period, about 4500-4000 BC From Vinca, Serbia Vinca Female Statuette • Serbia locality of Vinca • Vinca culture • 4500-4000 BC • Clay. right arm partially restored • H. 15 cm The locality of Vinca (which extends from the former Yugoslavia to Romania) delivered a very large amount of female...

Vinca culture, Balkan, 5,400 and 4,700 BC

There are lost civilisations, and then there are forgotten civilisations. From the 6th to the 3rd millennium BC, the so-called “Vinca culture” stretched for hundreds of miles along the river Danube, in what is now Serbia, Romania, Bulgaria and the Republic of Macedonia, with traces all around the Balkans, parts of Central Europe and Asia Minor, and even Western Europe.

تندیس‌های فرهنگ وینکا

 

 

  1. Löwenmensch
  2. Hohlenstein-Stadel
  3. Vogelherd 
  4. La Dame de Brassempouy
  5. Vogelherdhöhlen
  6. Huittinen
  7. The Shigir Idol
  8. Sverdlovsk Oblast
  9.  Yekaterinburg
  10. Liesowska, 2015.
  11. Govrlevo

 

 

ادامه مطلب: گفتار پنجم: پیکرک‌‌های ننه

رفتن به: صفحات نخست و فهرست کتاب